Een nieuw mediaformat op social media, microdrama’s’, overgewaaid uit China, begint aan te slaan bij de Amerikanen tot 35 jaar.
Uit een onderzoek van Activate Consulting, gepresenteerd bij het WSJ Tech Live-event, blijkt dat 28 miljoen Amerikaanse mediaconsumenten maandelijks wel eens afleveringen microdrama kijken.
Een enkele aflevering duurt niet veel langer dan 1 of 2 minuten. Een ‘seizoen’ duurt ergens tussen de twintig en honderd afleveringen. Er zijn nog weinig zelf opgelegde grenzen aan het format.
De korte geproduceerde beeldverhaaltjes zijn onder meer via ReelShort vanuit China naar de VS gekomen. Het bedrijf is bezig het mediaformat te exporteren. Andere landen waar het tractie krijgt zijn Japan en Indonesië.
Microdrama’s kunnen enkel bestaan als de makers er veel maken tegen zo laag mogelijke kosten. Het gaat om volume creëren en kijkers trekken.
In China gaat er dit jaar ongeveer tien miljard dollar om in de markt voor microdrama. Partijen als ReelShort en Dramabox verdienen geld door kijkers afleveringen of hele series te laten kopen. De eerste 10 tot 20 afleveringen zijn dan gratis, daarna betalen ze via virtuele munten. Een volledige serie kan 15 tot 50 euro kosten.
Een vorm van influencermarketing bestaat ook. Op platformen als Douyin (TikTok) en Kuaishou werken creators direct met merken samen om hun producten tegen betaling te promoten in mini-soaps. Dat is ook hoe soapopera’s ooit zijn ontstaan.
Een ander model, is dat waarbij kijkers afleveringen gratis kunnen kijken door advertenties te accepteren. Dit model groeit naar verwachting naar 70 procent van de totale inkomsten tegen 2027.
Bijna de helft van de Generatie Z geeft in het onderzoek van Activate Consulting verder aan, dat YouTube of sociale videoplatforms hun favoriete entertainmentplatform zijn, boven traditionele televisie of betaalde streaming.
emerce
10-11-2025 08:46