Den Haag lanceert ‘I-Visie 2035’: digitale dienstverlening in dienst van inwoner

De gemeente Den Haag heeft de ‘I-Visie 2035’ gepresenteerd, waarin een beschrijving van hoe de Hofstad de komende tien jaar het thema digitalisering oppakt. Ze schetst een toekomst waarin technologie inwoners, bedrijven en bezoekers beter ondersteunt – met aandacht voor privacy, inclusie en betrouwbaarheid. Volgens wethouder Hilbert Bredemeijer (CDA) draait digitalisering niet om het vervangen van mensen, maar om het versterken ervan. ‘Digitalisering moet in dienst staan van bewoners, waarbij kansen worden benut en risico’s worden vermeden’, aldus Bredemeijer. Het visierapport noemt toepassingen als slimme chatbots die inwoners direct doorverbinden met ambtenaren, straatverlichting die reageert op voetgangers en drones die afvaldumpingen signaleren. Tegelijkertijd benadrukt de gemeente het belang van digitale veiligheid en toegankelijkheid voor alle inwoners, ook voor wie minder digitaal vaardig is. Twee domeinen De speerpunten zijn verdeeld over twee domeinen: de stad – met thema’s als digitale inclusie, participatie en verantwoorde inzet van slimme technologie – en de bedrijfsvoering van de gemeente zelf, die inzet op datagedreven werken, digitale vaardigheden en een toekomstbestendige it-infrastructuur. Cio Dennis Ravensbergen benadrukt dat de Haagse aanpak aansluit op de Nederlandse Digitaliseringsstrategie (NDS) en samenwerking tussen overheden moet versterken.
computable
06-11-2025 07:00