Deze zomer zullen Nederlandse muziekfestivals RFID-armbandjes gebruiken om gegevens van bezoekers te verzamelen. De technologie bestaat al langer, maar de innovatie zit in de toepassing. De bandjes zijn standaard anoniem, maar gebruikers kunnen ze activeren om deel te nemen aan loyaliteitsprogramma’s of ervaringen ter plekke te ontgrendelen. Privacy van de bezoeker staat hierbij voorop; te invasieve tracking wordt vermeden.
Dat zegt Michael Guntenaar, Managing Director bij Superstruct Digital Services, in de Emerce TV video Data is de nieuwe headliner bij dancefestivals. Superstruct is een netwerk van ongeveer 80 grote festivals (gericht op beleving en merkidentiteit) verspreid over Europa en Australië. ID&T, bekend van evenementen zoals Sensation, Mysteryland en Defqon.1, sloot zich in september 2021 aan bij Superstruct. Namens ID&T is ook Tula Daans, Data Analyst Brand Partnerships bij ID&T, aangeschoven.
Festivals gebruiken verschillende databronnen, voornamelijk ticketdata (leeftijd, locatie, geslacht/genderidentiteit), maar ook marketingdata (sociale media), consumptiedata (eten en drinken), en post-event enquêtes.
Voor merkpartnerships worden enquêtes na afloop van het evenement verstuurd naar bezoekers om te peilen of ze merken hebben gezien, wat ze ervan vonden, en zo inzicht te krijgen in de merkbeleving. Er wordt bewust geen gedetailleerde feedback tijdens het festival gevraagd om de bezoekerservaring niet te verstoren, zegt Guntenaar.
Nederland loopt wereldwijd voorop met het verzamelen van gegevens. Defqon.1 wordt genoemd als kweekvijver voor experimenten met data en technologie, vanwege het technisch vooruitstrevende team en de zeer betrokken doelgroep.
Bij het werken met merken ligt de focus op het vinden van een ‘sweet spot’ waar de merkintegratie positief bijdraagt aan de festivalervaring en past bij de bezoeker en het festival-DNA, zegt Tulsa Daans. Voorbeelden zijn Lipton die een eigen stage creëert of McDonald’s die de activatie aanpast (après-ski op Zwarte Cross, chill spot op Mysteryland) aan de specifieke festivalsfeer.
De waarde voor merken ligt in het creëren van een positieve associatieve herinnering via een impactvolle ervaring, wat effectiever wordt geacht dan traditionele branding. Succes wordt gemeten via vooraf afgesproken metrics, social media bereik en evaluatie na het event. Merken betalen hiervoor een sponsorfee, afhankelijk van de schaal van de activatie en productiekosten.
In een tweede video Real-time mobiliteitsinfo in een complex datalandschap praat Jorn de Vries, managing director bij Flitsmeister, over mobiliteitsdata en de uitdagingen en kansen binnen deze markt. De markt voor mobiliteitsdata, die varieert van verkeersstromen tot flitspaalmeldingen, is druk met spelers als Garmin, Google, Waze en TomTom.
Toch ziet Flitsmeister nog steeds groeiruimte, omdat mobiliteit iets van alle tijden is en uitdagingen met zich meebrengt, zoals de wens om snel, efficiënt, groen en goedkoop van A naar B te komen. Innovatie is essentieel om een plek in deze markt te behouden, zegt De Vries.
Flitsmeister heeft een grote online gemeenschap van bijna 3 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. Deze gemeenschap is in de loop der jaren aanzienlijk gegroeid, zelfs na het introduceren van betaalde proposities. Wat Flitsmeister onderscheidt van globale spelers zoals Google en Waze is wat De Vries betreft hun lokale verankering, met marketing en content die aansluit bij de taal en use cases van gebruikers in de Benelux. Ze werken ook samen met overheden via partnerships, waardoor ze specifieke lokale diensten kunnen aanbieden, zoals waarschuwingen voor hulpdiensten. Technisch gezien zouden concurrenten dit misschien kunnen, zegt De Vries, maar het heeft waarschijnlijk geen hoge prioriteit omdat het lokaal is; Flitsmeister gelooft er echter in dat je all the way moet durven gaan om een markt goed te bedienen, zelfs als dit investeringen vereist die alleen relevant zijn voor Nederland. Een ander voorbeeld van lokale verankering is hun aanwezigheid op vrijwel elk radiostation.
De app van Flitsmeister bestaat inmiddels uit acht hoofdgebruiken. Naast de bekende flitsers en track control, gaat het om waarschuwingen voor hulpdiensten (ambulance, brandweer, Rijkswaterstaatvoertuigen) die vroegtijdig worden geïnformeerd wanneer een dergelijk voertuig met blauw licht nadert. Ook biedt de app file-informatie en waarschuwingen voor incidenten, stilstaande voertuigen en werkzaamheden. Flitsmeister probeert waarschuwingen voor filestarten eerder te geven dan de knipperende borden boven de weg, omdat zij niet gebonden zijn aan de portalen waar deze borden hangen.
Navigatie is een toegevoegde functie. Daarnaast is er betaald parkeren aan het einde van de rit. Flitsmeister heeft ook koppelingen met zogenaamde slimme verkeerslichten, waarbij ze data ontvangen over de status van het licht en data delen met het kruispunt om deze te optimaliseren. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot een groen licht als je ’s nachts een kruispunt nadert en er verder geen verkeer is. Er zijn al meer dan 1500 slimme kruispunten in Nederland uitgerust. Flitsmeister ontvangt ook data van matrixborden, inclusief rode kruizen, pijlen en aangepaste maximumsnelheden.
Privacy is een cruciaal thema wanneer je consumenten en data samenbrengt. Flitsmeister heeft privacy vanaf het begin gezien als een Unique Selling Point (USP) indien er correct mee wordt omgegaan. Vooral in landen als Duitsland is dit actiever dan in de Benelux, en privacyvriendelijke bedrijven hebben een plusje in de ogen van de consument. Grote spelers zoals Google en Waze hebben hetzelfde juridische speelveld als Flitsmeister, maar verschillen in wat ze willen, kunnen en doen.
Flitsmeister verzamelt wel live GPS-data die veel inzicht biedt in verkeersbewegingen. Ze werken samen met Rijkswaterstaat en hun moederbedrijf Bmobile aan pilots, onder andere op de A9, waarbij ze lussen-data in het asfalt combineren met hun realtime data. Dit levert een nauwkeuriger en kostenefficiënter beeld op dan alleen weglussen, die duur zijn in onderhoud en beperkt meten. Door deze combinatie kunnen ze relevante informatie bieden, ook tussen de weglussen, wat leidt tot nauwkeurigere en kostenefficiëntere verkeersinformatie.
Flitsmeister werkt ook met data die realtime situaties detecteert en vroegtijdig advies geeft. Ze doen pilots met ‘trigger based rerouting’, waarbij gebruikers proactief worden omgeleid als een gemeld incident op hun route waarschijnlijk hun reistijd zal beïnvloeden, zelfs als de reistijd op dat moment nog niet is veranderd. De uitdaging hierbij is dat mensen hier wel ontvankelijk voor moeten zijn en de rationale achter de omleiding moeten begrijpen.
Hoewel er veel te doen is rondom connected vehicle data, ligt Flitsmeister’s focus meer op het versterken van de relatie met de bestuurder dan met het voertuig zelf. Jorn de Vries denkt dat de bestuurder uiteindelijk de lead zal hebben, aangezien de behoefte aan mobiliteit uit het individu komt en het voertuig dit faciliteert.
De video Data is de nieuwe headliner bij dancefestivals is gratis te bekijnen. De collectie Customer data: trends, innovatie en toekomst wordt de komende maanden aangevuld en is na registratie gratis te bekijken.
 
emerce
04-11-2025 09:00