Google Ads gaan veranderen omdat de gebruiker steeds meer AI gaat gebruiken. De eerste experimenten staan op het punt te verschijnen.
Hoe die reclames van de AI-toekomst eruit gaan zien, dat weet Google nog niet.
In een interview zegt Robby Stein, hoofd Product bij Google Search, dat het daar nog te vroeg dag voor is. Wel, zo zegt hij, heeft de zoekgigant een idee van de richting. Daar beginnen ze binnenkort de eerste publieke proeven mee.
“Search gaat niet weg. Het gebruik ervan verandert ook niet, maar het breidt uit. We zien dat mensen het meer gaan gebruiken voor alledaagse zaken.” Simpele, kleine vragen.
“Je kunt nu méér met search. Je kunt een foto maken en dan direct een vraag stellen, bijvoorbeeld. Of: een restaurant een vraag stellen. Is er voldoende licht voor als je met een grote groep mensen komt?”
Het idee achter de nieuwe reclamevormen die zich aanpassen aan meer AI-gegenereerde vragen is dat ze behulpzaam moeten zijn.
“Zoeken en vinden wordt niet anders. Er gaan wel nieuwe reclamevormen ontstaan. We willen gaan inspelen op complexere zoekvragen, bijvoorbeeld voor als je je huis opnieuw wilt aan inrichten.” Een AI kan gedetailleerde adviezen geven, waarbij betalende adverteerders bijvoorbeeld een prominentere vermelding krijgen.
emerce
04-11-2025 06:18