GoSpooky in live shopping met eigen streamingstudio’s

Gospooky, opgericht door Tim van de Wiel, lanceerde deze maand een eigen studio voor live online shopping en trekt daarmee interesse uit heel Europa. Het is een fenomeen dat in China al jaren omzetrecords breekt en in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk inmiddels niet meer weg te denken is uit de retailstrategie van grote merken. Nu waagt het Nederlandse social bureau zich aan live shopping. Althans, GoSpooky richtte vlakbij het hoofdkantoor een loods in met daarin een vijftal streamingstudio’s. Door hen getrainde presentatoren zullen daar in livestreams producten demonstreren terwijl kijkers die direct kunnen kopen vanuit de app. Van de Wiel zag het verschijnsel in het buitenland ‘exploderen’. Maat Nederlandse merken bleven achter. “In China is dit een mega-industrie. Ook in het VK is live shopping al groot. Vorig jaar verkocht een influencers in voor een miljoen euro, onlangs een andere voor twee miljoen. Nederland kent dit format nauwelijks”. De waarde zit volgens Van de Wiel in de combinatie van entertainment en commerce. Waar traditionele social media-advertenties doorgaans seconden vasthouden, blijven kijkers bij live shopping tot wel vijf minuten hangen. “De community engagement is heel sterk”, legt hij aan Emerce uit. Zijn bedrijf werkt al samen met merken als Samsung en Etos, die de streams gebruiken voor zowel merkbekendheid als directe verkoop. Gospooky neemt het volledige proces uit handen. Het bedrijf bouwt momenteel een eigen netwerk van presentatoren op, traint hen en ontwikkelt scripts om kijkers geëngageerd te houden. “De presentator is cruciaal. Die moet niet alleen het product kennen, maar ook weten hoe je een publiek vasthoudt”, zegt Van de Wiel. De streams worden tegelijkertijd uitgezonden op YouTube, Instagram, TikTok en andere platformen. Algoritmes en mediabudgetten ervoor zorgen dat de content bij de juiste doelgroep terechtkomt. De streams zijn zowel live als later on demand te bekijken. Het idee is om op termijn een vaste programmering neer te zetten waarbij meerdere merken na elkaar aan bod komen, vergelijkbaar met hoe televisiezenders hun schema indelen. Van de Wiel wijst erop dat social media inmiddels de infrastructuur vormt waarop bedrijven hun marketing en sales moeten inrichten. “Die afdelingen zijn bij veel bedrijven nog gescheiden, maar de merken die het best presteren voegen ze samen. Wij helpen die brug te slaan.” Voorlopig blijft directe conversie in Nederland een uitdaging. TikTok heeft in Nederland namelijk nog geen koopknop geïntegreerd. Dat maakt dat merken vooral inzetten op community building en merkbekendheid. Van de Wiel is niettemin optimistisch. “De algoritmes kennen je voorkeuren al en schotelen content voor wanneer die relevant is. Zodra die koopknop er wel is, verwachten we dat conversie flink omhooggaat.” Naar verwachting wordt TikTok Shop volgend jaar in Nederland geïntroduceerd. Interesse vanuit merken is er volgens de oprichter in ieder geval. Behalve uit Nederland krijgt Gospooky aanvragen uit heel Europa. Het bedrijf test nu wat werkt en hoopt binnen afzienbare tijd de eerste te zijn die live shopping structureel op de Nederlandse markt introduceert.
emerce
03-11-2025 06:23