Puma zet in op directe verkoop via eigen kanalen. De online omzet stijgt fors, terwijl het Duitse sportmerk bewust minder kortingsacties voert om het merkimago te versterken.
Dat komt naar voren uit de toelichting op de kwartaalcijfers die gisteren verschenen.
Sinds 1 juli 2025 heeft het Duitse bedrijf een nieuwe CEO in de persoon van Arthur Hoeld. Zijn doel is het sportmerk weer te laten aansluiten bij Nike en Adidas.
Hij voert momenteel een ingrijpende reorganisatie door waarbij wereldwijd circa negenhonderd kantoormedewerkers verdwijnen. Die ingreep moet de kostenstructuur verbeteren en ruimte creëren voor investeringen in marketing en productontwikkeling. Het bedrijf spreekt zelf van een ‘reset’.
Een van de manieren om het imago van het sportmerk op te vijzelen is geen kortingen meer te geven op producten in zijn eigen winkelkanalen. Dat zijn fysieke winkels, de site en app. Dat werkt, want ondanks die kortingsstop steeg de digitale kwartaalomzet afgelopen kwartaal met 5,6 procent. In heel 2025 bedraagt de groei hier 14,2 procent tot 1,7 miljard euro.
De online groei maakt deel uit van een bredere verschuiving naar directe klantcontacten. Het Direct-to-Consumer aandeel klom in het derde kwartaal naar 29,1 procent van de totale omzet, tegen 25,1 procent een jaar eerder.
Puma zet nadrukkelijk in op storytelling rond zijn producten als marketingtechniek. Daarbij concentreert het zich op vier pijlers: voetbal, hardlopen, training en de lifestyle-collectie Sportstyle.
Concurrent Nike heeft sinds oktober 2024 een nieuwe CEO, Elliott Hill. Ook hij is bezig het merk qua uitstraling en vermarketing strakker te trekken.
emerce
31-10-2025 12:01