Reclame-omzet Amazon naar 17,7 miljard (+24%)

E-commerce is ‘nog maar’ 36 procent van de omzet van ‘webwinkel’ Amazon. Abonnementen, AWS-clouddiensten en marktplaatsdiensten vormen de bulk van de revenuen. Reclame is de grootste groeier. De reclametak van Amazon boekte in het net afgesloten derde kwartaal een omzet van 17,7 miljard dollar. Dat is tien procent van de 180 miljard (+13%) die het hele concern optekent. Niet eerder groeide deze divisie zo hard als in de drie maanden tot oktober. Bij de huidige trend gaat Amazon in 2026 over de psychologische grens van 100 miljard reclame-omzet op jaarbasis. Hoewel het branchevreemd lijkt, staat Advertising vol in de aandacht. De consument beweegt zich namelijk weg van Google als primaire zoekmachine en gaat vaker rechtstreeks naar bijvoorbeeld bol.com of Amazon, maar ook Instagram en TikTok. Elk van deze platform heeft daarom verfijnde reclamediensten voor adverteerders. Om die marktpositie te verstevigen sloot Amazon onlangs deals met Netflix, Spotify en SiriusXM Media. Adverteerders die daar reclameruimte willen kopen, kunnen daarvoor terecht bij Amazon Ads. Dat treedt op als bemiddelaar naar die andere media. Nieuw in de kwartaalberichten van Amazon-achtigen is de melding van de hoeveelheid nieuw bijgeplaatste energiecapaciteit. De marktplaats meldt dat het afgelopen twaalf maanden 3,8 gigawatts aan capacteit bijplaatste. dit zegt iets over hoeveel AI-processoren het kan draaien. Naar verluidt zou het management van het e-commercebedrijf zich zorgen over de gebrekkige zichtbaarheid van AWS’ AI-mogelijkheden bij start-ups en scale-ups. Die kiezen liever direct voor Gemini, Claude en ChatGPT. AWS’ clouds bieden niettemin onderdak aan zowel OpenAI en Claude alsmede DeepSeek en Qwen. Amazons nettowinst steeg met 38 procent de helft naar 21,2 miljard dollar. Beleggers belonen de cijfers in de handel nabeurs met een stijging van twaalf procent.
emerce
30-10-2025 21:39