Meer dan veertig Nederlandse innovatieve startups en scale-ups gaan van 6 tot en met 9 januari 2026 naar de jaarlijkse techbeurs Consumer Electronics Show (CES) in het Amerikaanse Las Vegas. De veertig bedrijven presenteerden zich dinsdag in de Beurs van Berlage in Amsterdam tijdens CES Unveiled.
De komende maanden nemen de Nederlandse startups deel aan een trainingsprogramma van het ministerie van Economische Zaken (EZ) en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Tijdens dit programma leren zij hoe ze hun innovaties optimaal kunnen presenteren aan potentiële klanten, investeerders en samenwerkingspartners.
“Startups en scale-ups zorgen voor groei, vernieuwing en oplossingen voor de grote uitdagingen van vandaag en morgen, zoals de energietransitie en toenemende vergrijzing,” zegt Minister Karremans (Economische Zaken). “Ze zijn dus onmisbaar voor onze welvaart. Daarom wil ik dat Nederland het beste startup- en scale-upklimaat van Europa krijgt. Om dat te bereiken, moeten onze bedrijven ook internationaal kunnen schitteren, zoals op de CES in Las Vegas. Want als zij succesvol zijn, profiteert iedereen daarvan. Met een sterke economie kunnen we immers onze zorg, ons onderwijs en onze veiligheid blijven betalen.”
Vorige maand presenteerde het kabinet de actieagenda ‘Bouwen aan de techkampioenen van morgen’. Deze strategie moet zorgen voor een sterker Nederlands startup- en scale-up-ondernemingsklimaat.
Er komt onder andere meer risicodragend kapitaal beschikbaar, een nieuwe fiscale regeling voor medewerkersparticipatie die vanaf 1 januari 2027 geldt en het tijdelijke aanjaagprogramma Techleap van de overheid gaat nog eens 3 jaar langer door tot 2029. De toegang tot internationale markten is hierbij essentieel, zoals voor het vinden van klanten, partners en investeerders.
Tijdens panels werd dinsdag nog eens nadrukt, onder meer door Michiel Scheffer van de European Innovation Council, dat Europa sterk is in R&D, ‘maar minder goed in startups en vooral scale ups’. Innovaties in de markt zetten blijft vergeleken met de VS een uitdaging.
Uit het het hele land reizen startups af naar de CES. Zoals Cyberette, die een methode ontwikkeld voor het detecteren van ‘deep fakes’ om digitale fraude te voorkomen. Leyden Jar werkt aan een batterijtechnologie die de gebruiksduur van elektrische apparaten verlengt en de CO2-uitstoot moet verminderen. En Ambyon bouwt een logistieke robot voor zorgondersteuning in het ziekenhuis.
DeNoize is een slim apparaat, ontwikkeld in Delft, dat je ramen verandert in een intelligente geluidsbarrière. Met behulp van actieve ruisonderdrukkingstechnologie blokkeert het ongewenste stadsgeluiden nog vóór ze je huis binnenkomen, zodat je kunt ‘genieten van rust, focus en ontspanning’. Alle functies worden bediend via onze app: schakel ANC per kamer in of uit, luister naar muziek via je glas, of ontwerp je eigen geluidslandschap. Je hoeft je ramen niet te vervangen, beloven de makers, en het werkt met enkel, dubbel of driedubbel glas.
In Ede is een apparaat Statieheld ontwikkeld, waarmee je kleine flesjes en blikjes kunt inleveren bij scholen, tankstations of jouw sportclub. De slimme recycling-automaten maken gebruik van geavanceerde technologie om kleine blikjes en flessen efficiënt te sorteren en verwerken. Je krijgt je statiegeld direct via Tikkie of doneer het aan een goed doel. Al ruim tweehonderd van deze apparaten zijn door de Nederlandse overheid gehuurd en op verschillende locaties neergezet, maar nu hoopt gelijknamige bedrijf op een internationale doorbraak.
Perciv AI is een deeptech-startup die zich richt op het ontwikkelen van gespecialiseerde AI voor radarwaarneming. Het bedrijf heeft vorig jaar nog 2,5 miljoen opgehaald in een seed-investeringsronde onder leiding van DayOne Capital en Keen Venture Partners. LiDAR-sensoren zijn of duur of technisch uitdagend door de beperkingen van traditionele radarwaarneming. Perciv AI pakt deze uitdagingen aan door LiDAR-achtige prestaties te leveren tegen een fractie van de kosten, dankzij geavanceerde AI-gestuurde radar- en radar-camera-fusietechnologie. En dat willen ze niet alleen doen voor auto’s, maar ook voor drones en andere voertuigen ter land, ter zee en in de lucht.
Nederland neemt voor de negende keer deel aan de CES. In de afgelopen acht jaar zijn honderden Nederlandse bedrijven naar de CES gegaan om zo internationaal op te schalen. Voor veel bedrijven was deelname aan de CES een doorbraak.
Zo werden er in voorgaande jaren veel overeenkomsten gesloten tussen Nederlandse deelnemers en internationale bedrijven. SmartQare sloot vorig jaar een contract met Philips voor wereldwijde distributie. En maakte Advanced Audio Labs een deal met Renesas, een Japanse chipfabrikant.
emerce
29-10-2025 05:40