De fabrikant van chocoladekoekjes Oreo, het concern Mondelez, zegt tussen de dertig en vijftig procent aan productiekosten in marketing te besparen door GenAI.
Het gaat om besparingen bij de productie van reclamefilmpjes voor social media, marktplaatsen als Amazon en volgend jaar ook voor tv-commercials.
De besparingen lopen makkelijk op tot tientallen miljoenen euro’s, al wil het bedrijf dat niet kwantificeren aan persbureau Reuters.
Samen met Publicis en Accenture heeft Mondelez een AI-contentgenerator gebouwd. Deze kostte veertig miljoen dollar om te bouwen en kan dertig tot vijftig procent van de productiekosten in marketingmedia besparen.
Zoals er nu naar wordt gekeken worden er geen mensen gegenereerd met AI. Alle andere vormen van productie en bewerking zijn prima.
Publicis’ leverancier is waarschijnlijk Google. Dat verklaart dat de AI-video’s niet langer dan acht seconden kunnen zijn. Dat is namelijk de limiet aan Googles videobakker Veo 3.
De tool maakt al korte video’s voor Milka in Duitsland en zal binnenkort ook volledige tv-spots genereren, mogelijk ter voorbereiding op de Super Bowl van 2027.
Deze ontwikkeling zal in de reclamewereld niet enthousiast worden begroet. Creatieve- en reclamebureaus verdienen juist hun geld met het maken van mediaproducties voor een waaier aan mediakanalen. Een aanzienlijk deel hiervan kan worden overgenomen door de AI-contentgenerator die Mondeleze nu in huis heeft.
Foto: Yulia Matvienko / Unsplash
emerce
29-10-2025 12:51