Een nieuw onderzoek van de Consumentenbond laat zien, dat de tevredenheid van consumenten over pakketdiensten achteruit gaat.
Zo ondervond 35 procent van de ondervraagden in het afgelopen half jaar problemen met de bezorging. Dat is een stijging ten opzichte van voorgaande jaren. Vier jaar geleden was dit 27 procent. Dat is een achteruitgang van bijna dertig procent.
De grootste klacht omvat onbetrouwbare bezorgtijden. De bond stelt verder: “Een ander veelvoorkomende klacht is dat bezorgers aangeven dat consumenten niet thuis zijn, terwijl ze dat wel zijn. Pakketten worden dan direct bij de buren bezorgd of bij een afhaalpunt. Het pakket achterlaten op een onveilige plek gebeurt volgens de ondervraagden ook regelmatig.”
Als consumenten bij problemen contact opnemen met de klantenservice van de bezorgdienst gaat het ook niet altijd goed. De panelleden geven de klantenservices van DHL, DPD, PostNL en UPS voor het bieden van oplossingen bij een probleem gemiddeld een 3,7.
Ook dat is een verslechtering ten opzichte van voorgaande jaren. In 2023 kregen ze een 3,9 en in 2021 nog een 4,7. Een van de problemen is dat contact meestal via een chatbot liep en consumenten vaak standaardantwoorden kregen waar ze weinig mee konden.
Bij UPS gaat het het vaakst mis. Van de panelleden die iets bezorgd kregen door UPS, had 49 procent een probleem met deze pakketbezorger. PostNL doet het volgens de ondervraagden het beste.
Foto: Tripp (cc)
emerce
28-10-2025 13:45