Eerste winstgevende jaar voor GetYourGuide

Het online platform voor toeristische toegangskaartjes GetYourGuide nadert een omzet van 1 miljard euro dit jaar en sluit de periode winstgevend af. Dat is ebitda-winst, dus nog voor bijzondere lasten. Niettemin laat oprichter en CEO Johannes Reck via LinkedIn weten dat hij een uitmuntende periode achter de rug heeft. “In het zomerkwartaal werden er tien miljoen experiences geboekt. Het was een ongelofelijke zomer.” Met ‘experiences’ bedoelt hij toegangskaartjes tot toeristische attracties, rondritten en andere reisactiviteiten. Zijn internationale portaal GetYourGuide brengt aanbieders en exploitanten van 150.000 ervaringen in 12.000 steden samen en ontsluit die direct naar de consument, maar ook naar reisorganisaties die de trips naar hun klanten doorzetten. “In het tijdperk van AI-alles is onze grootste troef het deel van een ervaring dat niet geautomatiseerd kan worden: mensen. Uit onze miljoenen reviews blijkt dat geweldige gidsen de belangrijkste voorspeller zijn van onvergetelijke ervaringen.” “Dat komt doordat begeleide ervaringen ons helpen om los te komen van onze overmatig online dagelijkse beslommeringen en ons te verbinden met de realiteit: de rijkdom van de culturen van de wereld, onze mede-ontdekkingsreizigers en onze eigen vijf zintuigen.” Het bedrijf uit Berlijn haalde in de zestien jaar van zijn bestaan ruim een miljard dollar aan venture capital opgehaald. In het domein van GetYourGuide vond eerder deze week een kleine overname plaats, toen Hostelworld het bedrijf OccasionGenius voor 10 miljoen euro overnam. Hostelworld uit Dublin draait een jaaromzet van tegen de honderd miljoen euro. Foto: Emely / Unsplash
emerce
27-10-2025 09:56