DEPT scherpt positionering aan richting VS en VK

Het Amsterdamse marketing- en technologiebedrijf DEPT scherpt zijn koers aan na gesprekken met tientallen klanten en industrieleiders. Met een vernieuwde positionering als ‘Growth Invention Company’ wil het bedrijf zich nadrukkelijker profileren in de VS en het Verenigd Koninkrijk. CEO Dimi Albers spreekt tegen Emerce van een noodzakelijke herpositioniering. “We zijn tien jaar geworden en hebben ons afgevraagd: waar staan we nu eigenlijk?” Het bedrijf voerde gesprekken met zo’n vijftig klanten en meer dan twintig toonaangevende figuren uit de industrie. De vraag was simpel: waar gaat de wereld naartoe en welke rol zien jullie voor ons? Die exercitie dwong het bedrijf om in de spiegel te kijken. “Klanten vinden ons heel goed in bepaalde dingen, maar weten soms niet eens dat we andere diensten aanbieden”, vertelt Albers. “Die expertise moeten we naar voren schuiven.” Het resultaat is geen radicale koerswijziging, maar het expliciet maken van wat DEPT al deed. De aangescherpte koers gaat gepaard met een nieuwe merkidentiteit. Het logo krijgt een verfijning met een ster als symbool. “In de Amerikaanse markt springt zo’n visueel element eruit”, legt Albers uit. Daar en in het Verenigd Koninkrijk is DEPT nog ‘relatief nieuw’. Althans, in vergelijking met gevestigde partijen die daar al decennia het gezicht bepalen van de marketing- en communicatiebranche. “Voor ons is het cruciaal om in dit markten glashelder te zijn in wat we doen en waarom bedrijven voor ons moeten kiezen.” Het bedrijf kiest er bewust voor om meer in te zetten op innovatie en minder op gevestigde technologie. Die focus moet tot uiting komen in twee lijnen: zelf zijn verhaal helder vertellen en laten zien met welke klanten en over welke assen DEPT dat doet. Het Nederlandse bedrijf werkt voor merken als Google, Foot Locker, OpenAI, Lufthansa, ING en bol en telt meer dan vierduizend specialisten in dertig kantoren wereldwijd. Gekeken naar het concurrentieveld waarin hij zich bevindt, ziet Albers een markt die vastloopt. Na de post-coronaboom heerst twijfel. Geld lenen is duur geworden, investeringen nemen af. Bedrijven worstelen met twee vraagstukken: hoe verdienen we meer met wat we al doen en wat betekent AI voor onze business? Tegelijkertijd stagneren veel spelers uit de sector. “Als DEPT zitten we op koers voor groei dit jaar”, zegt Albers. “Maar heel veel clubs laten geen groei meer zien.” Volgens de CEO is de reden duidelijk. “Iedereen is te weinig bezig met de dienstverlening aan andere merken, met het vinden en realiseren van hun groei. Ze zijn te veel in zichzelf gekeerd.”
emerce
27-10-2025 06:18