Amazon investeert 1,4 miljard euro in Nederlandse winkel

Amazon schakelt een versnelling op in de strijd om meer marktaandeel in Nederland. De komende drie jaren investeren de Amerikanen 1,4 miljard euro in deze markt. Met de investering wil het de aanbodzijde van zijn marktplaats opschalen, bij voorkeur met Nederlands product. Nederlandse merken, retailers en handelaren geven momenteel nog voorrang op Bol. Amazon wil een voet tussen de deur krijgen en uiteindelijk de houding veranderen. Meer dan zestig procent van de producten die op Amazon.nl worden verkocht, komt van verkooppartners. In een persbericht klinkt het: “Deze investering, die de grootste financiële toezegging aan Nederland is sinds de lancering in 2020, zal zowel Amazon Web Services (AWS) als de retailactiviteiten ondersteunen, inclusief infrastructuurontwikkeling, en helpt het midden- en kleinbedrijf hun bereik naar klanten in Nederland en internationaal uit te breiden.” Wat de investering in AWS exact inhoudt is niet duidelijk. Vermoedelijk omvat dat geen bouw van een datacentrum. Regels rondom stikstof en krapte op het elektriciteitsnet belemmeren dat. Bovendien trekt Amazon daar doorgaans niet één maar enkele miljarden voor uit. Internationaal gezien realiseert Amazon veertig procent van zijn omzet met retailactiviteiten, het verkopen van spulletjes. De rest van omzet bestaat uit cloud- en marketingdiensten. In Nederland zijn vijf webwinkels goed voor 1/3 van de totale e-commerceomzet op de consumentenmarkt. Amazon is er daar een van, volgens vakblad Twinkle, met een geschatte omzet van 1 miljard euro.
emerce
27-10-2025 08:48