Nederlands Firsty integreert in Aziatische super-app Grab

De Nederlandse aanbieder van eSIM’s Firsty heeft een samenwerkingsverband gesloten met de Aziatische super-app Grab, met maandelijks tientallen miljoenen gebruikers voor taxi en maaltijdbezorging. De samenwerking moet miljoenen gebruikers toegang geven tot mobiele data zonder de rompslomp van traditionele roaming. Grab telt zo’n 46 miljoen actieve gebruikers per maand, verspreid over acht landen in Zuidoost-Azië. Via de app kunnen mensen niet alleen een taxi bestellen, maar ook boodschappen laten bezorgen of kleding kopen. Nu komt er een telecomtab bij in de app, met Firsty als technisch provider achter die dienst. Gebruikers kunnen via die functie wereldwijd internetten en bellen, zonder steeds opnieuw een lokale provider te hoeven zoeken als ze naar een ander land gaan. “Als je geen connectie hebt, kun je geen digitale diensten gebruiken”, legt Vince Vissers uit, mede-oprichter van Firsty uit aan Emerce. “We hebben onze techniek in hun systeem gestopt.” De tab Telecom staat prominent op het homescreen van de app, die dagelijks door ongeveer een miljoen mensen wordt geopend. De dienst werkt met één eSIM die gebruikers eenmalig installeren. Dat is software, geen plastic kaartje. Na installatie kunnen ze met een paar klikken connectiviteit activeren voor een bepaald aantal dagen. Grab zelf is ongeacht het land waar iemand zich bevindt altijd gratis toegankelijk. Wil je buiten die app ook kunnen internetten en bellen dan kost dat vanaf een euro per dag. De eSIM schakelt automatisch over naar lokale telecomproviders zodra gebruikers de grens oversteken. De uitrol begint in Singapore en Maleisië, waarna Indonesië volgt en landen als Cambodja, Myanmar en Vietnam. Tegen het einde van dit jaar moet de dienst ook beschikbaar zijn in Thailand en de Filipijnen. Firsty tekende in het eerst jaar van zijn bestaan een miljoen gebruikers op. Het bedrijf verdient aan data en advertenties, maar ontvangt ook vergoedingen van partners voor het leveren van connectiviteit. Dat zijn partijen als Grab, Uber en Belfius. De samenwerking past in een bredere trend waarbij super-apps uitbreiden naar telecomdiensten. Fintechbedrijven als Revolut en N26 lanceerden al eigen mobiele abonnementen via eSIM-technologie. Voor traditionele telecomproviders betekent de opkomst van dit soort partnerships een verschuiving. In plaats van rechtstreeks aan consumenten te verkopen, verdwijnt connectiviteit steeds meer achter de schermen van financiële apps en mobiliteitsplatformen. Dichter bij huis, in de EU, vinden apps als Firsty aftrek in landen waar providers geen landelijke dekking aanbieden. Dan is het interessant om een eSIM te nemen, omdat die bij verlies van connectiviteit met zijn eigen netwerk wordt overgeschakeld naar een concurrerend netwerk dat op die locatie wel dekking heeft. Naast de Nederlandse dienst integreert Grab nog vier andere diensten in zijn app: HelloRide (huurfietsen), Jolibox (gaming), redBus (buskaartjes) en Drive lah (autohuur).
emerce
24-10-2025 10:02