WPP en Google hebben hun strategische samenwerking uitgebreid met een vijfjarig partnerschap waarin het Britse marketingreus 400 miljoen dollar investeert in Google-technologie.
De kern van de samenwerking draait om het inzetten van generatieve en agentic AI om marketingprocessen grondig op de schop te nemen. Waar traditionele campagnes maanden in beslag namen, moet de nieuwe aanpak het mogelijk maken om in enkele dagen campagnemateriaal te produceren dat real-time gepersonaliseerd kan worden voor miljoenen klanten tegelijkertijd.
“We gaan verder dan traditionele efficiëntie-initiatieven en richten ons op groei”, aldus WPP CEO Cindy Rose.
Een concreet voorbeeld is ‘The Generative Store’ van WPP-label AKQA. Dat digitaliseert een luxe retailervaring door productbeelden en boodschappen dynamisch aan te passen aan individuele consumenten. De oplossing maakt gebruik van Google Clouds Vertex AI en verandert gepersonaliseerde retail.
Bij een proef met een grote retailer leidde de inzet van geavanceerde AI-agenten tot een nauwkeurigheid van 98 procent in doelgroeptargeting en een operationele efficiëntiewinst van 80 procent.
Met deze modellen heeft WPP naar eigen zeggen campagneklaar materiaal kunnen creëren in dagen in plaats van weken, met efficiëntiewinsten tot 70 procent en een 2,5 keer snellere inzet van assets.
Klanten van WPP wordt aanzienlijke besparingen en kennelijk lagere facturen in het vooruitzicht gesteld.
In technische zin is dit allemaal niet meer nieuw, want bedrijven als Springbok en Brainvine doen dit in Nederland ook voor hun respectievelijke klanten. WPP echter doet dit op internationale schaal voor consumentenmerken met hele grote mediabudgetten.
Nog een voorbeeld. Bij een multinationaal energiebedrijf ontwikkelde WPP via zijn platform een op maat gemaakte AI Marketing Agent die lokale uitdagingen aanpakt door automatisch uitgebreide briefings te genereren, gebruikers te verbinden met een centraal contactpunt en te putten uit best practices, eerdere campagneprestaties en een bibliotheek van playbooks.
WPP zegt dat het dit jaar alleen al 350 miljoen euro investeert in AI-technologie om bij te blijven met de marktontwikkelingen. Dat geld gaat dit keer niet naar een opkomend domein waar de reclamereus uiteindelijk overnames doet om de vaardigheden te absorberen. Het blijft afhankelijk van de techgiganten.
emerce
23-10-2025 07:49