Thuiswinkel.org start campagne tegen onveilige webshops

Met de feestdagen in aantocht wil Thuiswinkel.org extra aandacht vestigen op hoe consumenten betrouwbare webshops kunnen herkennen en daarmee aankoopfraude voorkomen. Dat is geen campagne uit luxe, want de belangenorganisatie voor Nederlands e-commerce rekent voor dat vorig jaar 1 miljoen mensen slachtoffer waren van onveilige webshops. De campagne die vandaag van start gaat heet ‘Neem geen risico. Check het logo’. ‘Was het maar zo duidelijk’, is de creatieve insteek van de campagne. Rond Black Friday, Cyber Monday en de feestdagen neemt de drukte online toe en worden look-alike-sites vaker ingezet. Boeven pakken het geld, maar leveren geen producten. Praktische handvatten helpen consumenten om juist ook in deze periode teleurstelling te voorkomen. “Als je twijfelt, check dan het logo en de registratie. Zo verklein je in één klap het risico op aankoopfraude.” Concreet betekent dat: controleer of de URL afwijkt van wat het verwachte en of de productprijs niet iets té aantrekkelijk is. Dat tweede is zeker in de periode rond Black Friday een valkuil van jewelste. Of een winkel lid is van Thuiswinkel.org en onder het waarborgfonds valt, is te checken op de publieke ledenlijst. Een fraudepraktijk waar de webwinkels zélf last van hebben, is retourfraude. Kwaadwillende shoppers misleiden winkels door te doen alsof ze een item retourneren, maar het toch houden. Daarbij maken ze misbruik van gaatjes in de retourprocessen. De Nederlandse start-up Guzco is een van partijen die deze miljardenfraude tracht uit te bannen met een AI-oplossing. De campagne loopt louter online, van 20 oktober tot en met 12 december, en is ontwikeld met True Ideas, MODU.Amsterdam en Zuiver Media. De uitingen zijn te zien bij online videodiensten als YouTube en streamers als Videoland en Disney+. Daarnaast de bekende social kanalen als Facebook, Instagram, Snapchat en Tiktok en Digital Out of Home als massamedium, bij sportscholen en het OV.
emerce
21-10-2025 09:51