Niet-functionerend datawarehouse nekte Carpetright

Na de ingebruikname van een nieuwe it-omgeving ontstonden er bij Carpetright grote verschillen tussen de geregistreerde omzet en de daadwerkelijke omzet door een niet goed ingericht Power/BI-datawarehouse. Daardoor kwam de vloerenwinkel in financiële problemen die, nadat de fout was ontdekt, niet meer opgelost konden worden. Carpetright ging uiteindelijk failliet en een doorstart komt er niet. Dit blijkt uit het eerste faillissementsverslag. Carpetright kampte de laatste jaren met flinke verliezen. De problemen werden groter toen de Engelse moedermaatschappij in oktober 2024 kopje onder ging. Een lening aan de Nederlandse tak moest daarop worden terugbetaald. Het Nederlandse management, dat de activiteiten in Nederland voortzette, nam daarna een aantal maatregelen om de financiële problemen te ondervangen. Denk aan een supply-chain-optimalisatie en voorraaduitverkoop, een nieuw winkelconcept, een vernieuwing van de computersystemen voor meer efficiëntie en een nieuwe dienst (een schadeherstelservice voor klanten van Nationale Nederlanden), meldt het eerste faillissementsverslag. Grote omzetverschillen Echter, na de invoering van de nieuwe it-omgeving ontstonden er grote verschillen tussen de geregistreerde omzet en de daadwerkelijk gefactureerde omzet. Na onderzoek bleek dat er een fout zat in de rapportage van de omzet: sommige transacties werden dubbel geteld. Hierdoor viel de werkelijke omzet veel lager uit dan aanvankelijk geregistreerd, schrijven de curatoren. In de veronderstelling dat het omzetprobleem tijdelijk van aard zou zijn, werden de betalingen aan de Belastingdienst uitgesteld. Maar nadat bleek dat de it-problemen structureel van aard waren, zocht het bestuur naar financiële reddingsboeien. Die werden niet gevonden, waarna op 17 september 2025 surseance van betaling werd aangevraagd, hetgeen kort daarna leidde tot het faillissement. Niet-functionerend datawarehouse Carpetright werkte met het enterprise resource management (erp-)systeem Dynamics 365 Business Central ERP met daarbovenop een suite van LS Retail. Dit is een speciaal op de detailhandel toegeschreven suite van pos (kassa’s, mobiele kassa’s, zelfscankassa’s) tot oplossingen voor replenishment, prijzen, promoties en loyalty. Alles bij elkaar omvatte de it-vernieuwing een breed scala aan systemen, waaraan diverse it-partners meewerkten. Volgens Johan den Dulk, hoofd ict bij Carpetright, lag het probleem niet bij Business Central, dat naar behoren functioneerde, maar ging het fout met de ruwe data die naar het datawarehouse werden gestuurd (om te verwerken in Power BI/ rapportages). In Business Central was de geregistreerde omzet (‘real sales’) en de daadwerkelijk gefactureerde omzet (‘invoiced sales’) correct af te lezen, via de p&l (resultatenrekening), benadrukt Rembrandt Kuijpers, managing partner van implementator TCOG. Carpetright liet echter separaat ook een datawarehouse implementeren door een andere partij. Hierin zijn blijkbaar verschillen ontstaan tussen de werkelijkheid in Business Central (data die ontsloten zijn) en de gerapporteerde cijfers gebaseerd op de data in het datawarehouse. Het gaat hier dus om een externe rapportagetool (datawarehouse), een op zichzelf staand project waarmee TCOG niets van doen had, aldus Kuijpers.
computable
21-10-2025 19:11