Google stopt ontwikkeling 3rd party-tracking in Chrome

Na zes jaar duwen en trekken om een reclame- en trackingsysteem in Chrome krijgen, gooit Google de handdoek in de ring. Het stopt met de meeste tools in de Privacy Sandbox, de basis voor cookieloze reclames in de browser. Slechts een enkel onderdeel van de Privacy Sandbox leeft door, zo valt te lezen in een aankondiging van Google afgelopen weekend. De meeste hoop ligt bij de Attribution-standaard, die vanuit de W3C kan worden doorontwikkeld. Technieken die uit Chrome en Android worden uitgefaseerd zijn er vooral op gericht om gebruikersdata lokaal op te slaan en geschikt te maken voor doelgroepsegmentatie door adverteerders. Critici stellen dat dat tegen het conceptuele idee van een webbrowser ingaat: het helpen ‘bladeren’ door het web. Zij stellen dat Google bezig was Chrome om te bouwen tot een reclamemachine, iets waar zij zich juist van distantiëren vanwege zorgen over de privacy van de gebruiker. Foto: Oziel Gómez / Unsplash
emerce
21-10-2025 11:57