Het succes van IKEA’s online kanaal heeft ervoor gezorgd dat de algehele omzetdaling van de retailgroep ruim halveerde. De digitale omzet steeg met zeven procent.
Web en app zijn voor IKEA goed voor dertig procent van de omzet in het afgelopen boekjaar, zo werd gisteren duidelijk bij de publicatie van de jaarcijfers.
Dankzij de digitale verrichtingen daalde de groepsomzet bij Retail met maar 1,6 procent tot 39 miljard euro. De optimist in de directie zal betogen dat dat stukken beter is dan de omzetdaling van vijf procent het jaar ervoor.
Het aantal winkel- en onlinebezoeken steeg met respectievelijk 1,3 procent en 4,6 procent. Anders bekeken: bezoekers van de fysieke winkels verlaten de zaken met iets minder spulletjes in hun winkelwagen. Hoe groot het vervangingseffect is (kijken in de winkel, online aanschaffen), is niet bekend.
Eerder deze week deden de Zweden, die de belangrijkste kantoren in Nederland hebben staan, een strategische overname van een Amerikaans techbedrijf.
Locus automatiseert een proces dat IKEA tot nu toe altijd handmatig heeft gedaan of bij derde partijen heeft ingekocht. Dat is: het inplannen van bezorgingen en het logisch inrichten van de routes. De meubelgigant denkt met de nieuwe technologie in huis op jaarbasis 100 miljoen euro te kunnen besparen.
De omzet van IKEA Nederland steeg met 2,5 procent naar 1,7 miljard euro. De kassabonnen bij de fysieke winkels waren 4,1 procent procent hoger, online 6,2 procent.
Foto: Zheka Kapusta / Unsplash
emerce
17-10-2025 06:15