Politici krabbelen terug over nieuwe Europese reclameregels nu ze door hebben hoe dat hun campagnes beïnvloedt. Voor Nederland is er geen weg meer terug, wat mogelijk inspiratie is voor handhaving van de nieuwe regels.
Sinds afgelopen vrijdag is in Europa de nieuwe wet ‘Transparency and Targeting of Political Advertising’ van kracht. Politieke partijen en organisaties kunnen daardoor niet meer adverteren met technologie van Google, Microsoft/Xandr en Meta. De techreuzen willen namelijk de bijbehorende regels niet handhaven, dus faciliteren politieke reclames helemaal niet meer.
De winnaar hier is de privacy van de burger, maar naast de reclameplatformen is er nog een groep die hier last van heeft.
Kleinere politieke partijen en onafhankelijke kandidaten ondervinden de grootste negatieve gevolgen van de advertentieblokkade, zo blijkt nu. Zij hebben namelijk minder of geen toegang meer tot grote, nationaal erkende ‘kanalen’ die ook nog eens betaalbaar zijn.
Politico hoort bovendien stemmen die stellen dat de partijen met de grootste mond en extreemste opvattingen van deze situatie profiteren. Daar zorgen de algoritmes en algemene nieuwsmedia wel voor. Het genuanceerde midden, is te genuanceerd en gemiddeld.
De nieuwe Europese wet is bedoeld om politieke manipulatie en buitenlandse inmenging tijdens verkiezingen te verminderen, maar kan onbedoeld het politieke discours beperken.
Boudewijn de Jong van marketingbureau PINK uit Groningen betoogde onlangs iets dergelijks. Tegen Emerce zei hij: “Wat er gebeurt is, dat politieke partijen GenZ-doelgroepen moeilijker kunnen bereiken. Immers, de social platformen van de Amerikanen zijn niet beschikbaar voor reclamedoeleinden. Wie sociale kanalen van de lokale nieuwsmedia gebruikt, slaagt daar evenmin in.”
“Partijen moeten in de aanloop naar verkiezingen hun programma’s overbrengen, maar slagen daar richting jongere groepen niet goed in. Dat schuurt met de opvattingen over democratie die wij hier hebben. Je snijdt een samenleving af van informatie en het zijn de big tech-bedrijven die op deze wijze onze verkiezingen indirect beïnvloeden.”
De aanstaande parlementsverkiezingen in Nederland zijn voor internationale observanten interessant. Deze verkiezingen zijn de eerste in het EU-domein waar campagne wordt gevoerd zónder de reclamesystemen van bigtech. Nederlandse politieke partijen hoeven online de portemonnee niet dicht te houden. Lokale media als DPG Media en Mediahuis hebben hun reclameproducten daarom snel aangepast op de nieuwe situatie en draaien nu volop politieke campagnes. Maar op Facebook, Instagram, YouTube en TikTok is geen politieke commercial meer te zien.
emerce
14-10-2025 08:52