Engelse toezichthouder neemt Google weer in de tang

Google Search is zo groot dat het in Engeland een aparte status en wellicht een aparte behandeling gaat krijgen. Dat zou de tweede keer zijn dat het aan de leiband van de Competition and Markets Authority (CMA) zit. Eind vorige week bepaalde de CMA dat Google een ‘strategic market status’ krijgt. Dat geldt voor search en aanpalende advertentiediensten. In de afgelopen maanden hebben verschillende marktpartijen hun zienswijze verwoordt aan de toezichthouder. Onder hen: luchtvaartmaatschappijen, prijsvergelijkers en verscheidene media/uitgevers. Allen vrezen zij Googles nog immer groeiende marktmacht. CMA’s beslissing markeert het einde van een onderzoek en consultatie op de Engelse markt die een klein jaar duurden. Het is geen aanklacht, noch geen beschuldiging of een aankondiging van een justitieel onderzoek. Er is enkel een stempel uitgedeeld dat aangeeft dat het Google Search een geval apart is. De formele betekenis van dit stempel: “Het is een belangrijke stap, omdat de aanwijzing de toegangspoort is tot mogelijke interventies, maar het parlement heeft de beoordeling van de aanwijzing duidelijk gescheiden van de beoordeling die nodig is voor het opleggen van dergelijke interventies, die onderworpen zijn aan afzonderlijke juridische procedures.” Google voelt de bui al hangen. “We zullen waarschijnlijk te maken krijgen met nieuwe regels en voorschriften over de werking van Search. Veel van de ideeën voor interventies die in dit proces zijn geopperd, zouden de innovatie en groei in het Verenigd Koninkrijk belemmeren en mogelijk de productlanceringen vertragen in een tijd van grote AI-gebaseerde innovatie.” De Britse toezichthouder is streng en onvermurwbaar, zo ervaarde Google afgelopen jaren al. Begin 2021 begon de CMA al een onderzoek naar Googles Privacy Sandbox, dat later de basis zou worden voor een privacyveilig reclamesysteem in Google Chrome. Dat leidde eind dat jaar tot het besluit dat het techbedrijf onder actief toezicht van de Britse privacywaakhond. Die is altijd duidelijk en stellig geweest over zijn (dwingende) verlangens. Dat leidde er uiteindelijk toe dat die hele vernieuwing van Chrome er nooit kwam. Google droop af met de staart tussen zijn benen en is nog de enige die, met Chrome, 3rd party cookies ondersteunt in de browser. Foto: Andy Carne, Unsplash
emerce
13-10-2025 10:00