AI-specialist in e-commerce Brainvine breidt zijn aanbod uit met een nieuwe productlijn voor kant-en-klare AI-applicaties. Met de lancering van Brainvine Studio maakt het bedrijf de ontwikkeling van custom AI-toepassingen toegankelijker voor retailers.
Te denken valt bijvoorbeeld aan een chatbot voor klantenservice. Daarvan zijn er wel meer op de markt, maar Brainvine beschikt over productinformatie van het hele assortiment van een winkel. Plus de kleinste details daarin. Vragen en adviezen hebben daarom een hogere resolutie dan gangbaar in de markt.
De release van Studio vormt de derde pijler van het Brainvine-platform, naast de bestaande marketingsuite en nieuwe productfeeds-tool Brainvine Feeds. Waar het platform zich voorheen richtte op marketing automation en data-integratie, maakt het nu een verschuiving naar pragmatische AI-toepassingen die direct bruikbaar zijn voor retailers.
Het bedrijf, een zuster van marketingbureau Yellowgrape, presenteert de noviteit vandaag op het Shopping Today-event in Utrecht.
“We zien veel troep op de markt”, zegt directeur Johan Smits. “De nieuwe applicaties moeten dat gat opvullen. Brainvine ontwikkelt voorlopig drie hoofdapplicaties: een service agent die als chatbot functioneert, visual search en een ‘try before you buy’-tool.” Die laatste stelt consumenten in staat om producten virtueel in hun eigen omgeving te plaatsen, bijvoorbeeld een tuinset in de tuin via een geüploade foto. De onderliggende technologie is beeldgenerator Nano Banana van Google.
Het onderscheidend vermogen zit volgens Brainvine in de training van de modellen. “We zijn goed met productdetails, content en context”, licht Smits aan Emerce toe. “Vanuit de servicelaag kunnen we nu de slag maken naar de commerciële laag, alsof je aan de balie in de winkel staat.”
De ontwikkeltijd voor custom AI-applicaties is flink verkort. Waar dit eerder weken of maanden kon duren, zegt Brainvine dergelijke projecten nu in enkele dagen op te leveren. Die efficiency past in de bredere strategie: AI-adoptie toegankelijk maken voor retailers, met als doel meer omzet en lagere operationele kosten.
Klantenservice en productmanagement zijn volgens het bedrijf traditioneel tijdrovende kostenposten in e-commerce. De nieuwe applicaties moeten daar verandering in brengen door taken te automatiseren die nu nog handmatig worden uitgevoerd. Visual search, waarbij klanten in natuurlijke taal met de website kunnen chatten, is daar een voorbeeld van. “Aan een meubelzaak zou je bijvoorbeeld om Franse antieke stoeltjes kunnen vragen en dan echt goede suggesties krijgen.”
Brainvine positioneert zich nadrukkelijk tegen de andere AI-agents die momenteel op de markt zijn. “Veel zijn duur, maar dat hoeft helemaal niet”. Door koppeling met externe diensten en grondige training met klantdata moet Studio een betaalbaar goed alternatief bieden.
De applicaties worden als losse modules aangeboden, wat retailers de flexibiliteit geeft om specifieke functionaliteiten in te zetten zonder een compleet platform te hoeven afnemen. Klanten van Brainvine bouwen volgens het bedrijf nu al veel agents binnen de marketingsuite, wat de vraag naar dit type tooling onderstreept.
De toepassingen die via Studio worden ontwikkeld, komen uit drie bronnen: eigen initiatieven van Brainvine, verzoeken van bestaande klanten, en externe vraag naar specifieke oplossingen.
Op Shopping Today zal vanmiddag ook de nieuwe Twinkle 100 verschijnen, een overzicht van de grootste webwinkels in Nederland.
Foto: Becomes Co, Unsplash
emerce
09-10-2025 06:23