Paramount koopt Substack-titel The Free Press voor 150 miljoen

Wat vier jaar geleden begon als een e-mailnieuwsbrief van een vertrekkend NYT-journalist is uitgegroeid tot een mediabedrijf dat voor 150 miljoen dollar werd verkocht. Mede-oprichter Bari Weiss van The Free Press wordt hoofdredacteur van CBS News. De onafhankelijkheid, journalistieke nieuwsgierigheid en eigen invalshoeken van het nieuws moeten zich zo kunnen verspreiden binnen Paramount. Dat is het idee waar CEO David Ellison voor betaalt. The Free Press is uitgegroeid tot een van de grootste en snelstgroeiende digitale mediakanalen in de VS. In de begindagen was het direct een titel waarvoor je moest betalen om te lezen, een tientje per maand. Afgelopen jaar steeg de omzet met 82 procent, het aantal abonnees met 86 procent tot 1,5 miljoen. Tien procent daarvan is betalend lezer. Weiss: “Doordat we bijna volledig op abonnementen werken, zijn we eerlijk gebleven. We publiceren verhalen, we krijgen abonnees. We bouwen vertrouwen op, we krijgen abonnees. Verhaal voor verhaal, van inhuur tot inhuur, dat is wat we deden.” Om het grote publiek de FP te tonen, staat de paywall deze week uit. Inmiddels bestaat de titel uit een nieuwssite, nieuwsbrief, podcast, columns en videokanaal. Weiss blijft aan als CEO en hoofdredacteur van The Free Press. Ze rapporteert direct aan de CEO, die ook wel bekend staat als de zoon van Oracle-topman Larry Ellison. De deal van 150 miljoen wordt gefinancierd met een combinatie van cash en aandelen. Een nog steeds groeiend aantal journalisten stapt over naar Substack om daar ongefilterd en onafhankelijk hun verhalen te publiceren. Een van de voordelen daarvan is dat e-mail een rechtstreeks kanaal is naar de ontvanger. Algoritmes van zoekmachines en socialmedia staan die relatie buitenspel. Foto: Egor Vikhrev, Unsplash
emerce
08-10-2025 06:22