Chinese robotbouwers slaan vleugels uit nu thuismarkt verzadigd raakt

De roboticasector in China is bezig aan een snelle internationalisering. Waar de groei de afgelopen tien jaar werd gedreven door binnenlandse vraag, richten Chinese fabrikanten van mobiele robots zich nu op buitenlandse markten. Dat meldt het vakblad voor de logistiek WarehouseTotaal op basis van een analyse van de Engelse marktonderzoeker Interact Analysis. Door hevige concurrentie en flinterdunne marges in eigen land zoeken Chinese leveranciers van automatisch geleide voertuigen (AGV’s) en autonome mobiele robots (AMR’s) hun heil in Europa, Noord-Amerika en andere regio’s met hogere prijsniveaus. Uit de analyse blijkt dat bedrijven met internationale activiteiten financieel aanzienlijk beter presteren dan spelers die uitsluitend actief zijn op de Chinese markt. De wereldwijde expansie biedt niet alleen kansen, maar ook uitdagingen. Chinese leveranciers kampen met beperkte naamsbekendheid, percepties rond kwaliteit en de noodzaak van lokale serviceorganisaties. Toch weten marktleiders als Geek+ en Hai Robotics via strategische partnerschappen, lokale vestigingen en scherpe prijzen wereldwijd voet aan de grond te krijgen. Volgens WarehouseTotaal zal de opmars van Chinese robotleveranciers de concurrentieverhoudingen in de magazijnautomatisering ingrijpend veranderen. Hun aanwezigheid maakt automatisering toegankelijker, maar zet westerse aanbieders onder toenemende prijsdruk.
computable
08-10-2025 07:00