Voor het eerst zijn er meer huishoudens die breedband, tv en mobiel bij dezelfde aanbieder combineren dan huishoudens die dit ook combineren met vaste telefonie.
Van alle combinaties met vast internet en mobiele telefonie (FMC) werd de triple play-bundeling van breedband, televisie en mobiel met 42,8 procent in het tweede kwartaal van 2025 de grootste qua aantal FMC-huishoudens. Daarmee is deze bundeling populairder dan de quadplay FMC-combinatie bestaande uit breedband, tv, vaste en mobiele telefonie, die terugviel naar 41,8 procent. Dit blijkt uit nieuw onderzoek door Telecompaper.
In omzet gemeten blijft quadplay wel de belangrijkste FMC-combinatie, met een aandeel van 48,1 procent tegen 42,5 procent voor de combinatie zonder vaste telefonie. Het verschil komt doordat quadplay doorgaans hogere maandelijkse prijzen kent dankzij vaste telefonie in het pakket en doordat huishoudens vaak meerdere simkaarten afnemen.
De combinatie van breedband en televisie, dus zonder mobiele telefonie, is en blijft echter de grootste afzonderlijke multiplaybundel. Dit segment heeft 26,5 procent van alle aansluitingen en blijft groeien. De combinatie breedband-tv-mobiel volgt met 24,3 procent, wat bijna een procentpunt hoger is dan een jaar eerder.
Als geheel is de multiplaymarkt qua abonnee-aantal teruggevallen in de eerder ingezette neerwaartse lijn. De tijdelijke opleving door de introductie van Odido’s FMC-aanbod Klik&Klaar, lijkt daarmee uitgewerkt. Gekeken naar de omzet uit multiplay is er nog wel sprake van een stijging ten opzichte van een jaar eerder. Deze omzetstijging is grotendeels het gevolg van prijsverhogingen die de grote aanbieders in het derde kwartaal van 2024 doorvoerden.
emerce
07-10-2025 09:55