‘AOL in Italiaanse handen’

Yahoo is van plan om dochter AOL te verkopen aan Bending Spoons, een Italiaans technologiebedrijf, voor 1,4 miljard dollar. Deze verkoopprijs is slechts een fractie van wat AOL ooit waard was. In de jaren negentig en vroege jaren 2000 was AOL (America Online) een van de grote namen van het internet. Het was voor veel Amerikanen de manier om het internet uit te proberen. Ook Yahoo had decennialang een dominante rol als portal, zoekmachine en contentplatform. Tijdens de dotcom-bubble bereikte de waardering van internetbedrijven vaak extreme hoogtes, in sommige analyses werden gecombineerde waarde van Yahoo en AOL destijds geschat op honderden miljarden. Yahoo zelf werd ooit gewaardeerd op meer dan 100 miljard dollar in zijn hoogtijdagen. Maar het internetlandschap veranderde snel: de zoekmachinemarkt werd gedomineerd door Google, sociale media en platformen als Facebook, contentdistributie en advertenties verhuisden naar andere ecosystemen. Yahoo en AOL probeerden relevant te blijven door te investeren in content, advertenties, acquisities, en data-monetarisering, maar vaak met weinig succes. Verizon kocht AOL in 2015 voor 4,4 miljard dollar. Daarna nam Verizon in 2017 de kern van Yahoo over voor 4,8 miljard dollar. Verizon combineerde AOL en Yahoo in de mediavertakking, onder namen zoals Oath en later Verizon Media. In 2021 verkocht Verizon zijn mediadivisie — inclusief Yahoo en AOL — aan de investeringsmaatschappij Apollo Global Management voor ongeveer 5 miljard dollar. Foto Jakub Zerdzicki (cc) Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden. Cookie instellingen
emerce
03-10-2025 09:48