Bjorn Stolte en Frank Goossens nieuwe directie Handpicked

Bjorn Stolte en Frank Goossens nemen de leiding over de Handpicked-groep over, respectievelijk als CEO en CFO. De oprichters doen een stapje terug, maar blijven wel in de organisatie. Handpicked wil zijn leidende positie in AI uitbouwen. Vanochtend maakt het bedrijf de verandering in de leiding bekend. “We groeien als groep en trekken die lijn graag door. Dan kom je op een punt dat je niet langer simpelweg kunt schalen op je oorspronkelijke model, maar met behoud van je waarden moet transformeren tot een nieuw bedrijf. Een nieuw type leiderschap is dan een logische stap.”, legt Stolte aan Emerce uit. De volgende fase waar de kersverse directeur op doelt, dient zich aan over twee assen. Allereerst houdt hij de vaart in Handpickeds groeistrategie. Dat houdt in: elk jaar een of twee bedrijven overnemen om qua capaciteit en expertise concurrerend te blijven. Waar veel bureaugroepen investeren en uitbreiden in het domein van de marketing en media, verdiept Handpicked zich in kunstmatige intelligentie. Dat klinkt als een hippe no-brainer, maar Stolte wil daadwerkelijk een ‘primair AI-gedreven agencygroep’ worden. “We streven naar een AI-first mindset. Dus: niet projecten conventioneel blijven benaderen en dan wat AI elementen toevoegen. We kantelen de benadering. Dat geldt over de linie van ons werk, van strategie en design tot de ontwikkeling van platforms, innovatieve producten en diensten, marketing en campagnes.” Dit vergt nog wel een aantal ontwikkelslagen op zowel groepsniveau als binnen agencies. Dat is werk in uitvoering door de nieuwe mindset te ontwikkelen en kennis te borgen. Ieder agency verhoudt zich hier toe op de manier die bij diens identiteit past. Maar dat de groep deze beweging gaat maken is een gegeven. “Natuurlijk geeft ieder agency daar vanuit hun superspecialisme op eigen wijze invulling aan.” Een voordeel bij het ingaan van de nieuwe koers is, dat Handpicked volledig zelfstandig is. Er is geen venture capital of private equity aan boord. Geen externe eigenaren die bezig zijn met een exit en daarom een vernieuwingsslag mijden, want: onvoorspelbaar en dus ongewenst. “We bestaan uit twaalf agencies met iets meer dan driehonderd man. Met het nieuwe model moeten we een grote stap te zetten naar verdubbeling. Dat is waar we naar streven.” Die beoogde verdubbeling definieert Stolte niet in termen van aantallen medewerkers, maar in termen van omzet. “Het is reëel dat we over drie jaar met achttien agencies zijn. De helft van de groeiambitie realiseren we organisch, de ander helft via overnames. De verdubbeling in omzet bereiken we met minder mensen, 400 à 500. De productiviteit kan omhoog door de adoptie van AI.” Die expertise bouwde Handpicked afgelopen jaren op in zijn interne, autonoom werkende AI Lab. dat onder leiding blijft van co-founder Sjoerd van Oosten. Vertrekkend co-founder en huidig CEO Rob Peters zal zich toeleggen op het ondersteunen van de M&A strategie en agency coaching. Het type bedrijven waar Handpicked mee wil uitbreiden bevindt zich in de domeinen: AI, low code en business consultancy.
emerce
01-10-2025 06:31