Online fraude blijft een groeiende zorg. Uit nieuw onderzoek van ING en Validators blijkt dat Nederlanders zich steeds bewuster zijn van de risico’s. Tegelijkertijd geven mensen aan dat ze behoefte hebben aan meer heldere en toegankelijke informatie over hoe ze zich kunnen beschermen.
ING speelt hierop in met een nieuwe social media campagne die op 30 september van start is gegaan. In deze campagne worden diverse vormen van fraude, zoals datingfraude en aankoopfraude, concreet gemaakt. De boodschap van de campagne: met een tweede paar ogen ben je weerbaarder. Check bij iemand uit je omgeving wat die vindt van een online aanbieding of verzoek om geld over te maken. Samen zie je meer. Door samen met iemand uit de omgeving naar het bericht van de fraudeur te kijken, kan oplichting worden herkend en schade voorkomen.
“Fraude voorkomen begint bij bewustwording,” zegt Adine Wempe, directeur Fraude bij ING. “We zien dat mensen steeds vaker willen weten hoe ze fraude kunnen herkennen en voorkomen. Daarom zetten we in op begrijpelijke informatie via kanalen die mensen dagelijks gebruiken.”
ING benadrukt dat effectieve fraudepreventie vraagt om samenwerking tussen banken, overheid, politie, telecombedrijven en sociale media. “Wij blijven alle partijen oproepen om samen te werken en een stap vooruit te zetten in de strijd tegen online fraude,” aldus Wempe.
De campagne is ontwikkeld in samenwerking met TBWA\NEBOKO en is te zien op Instagram en TikTok tot eind november.
emerce
30-09-2025 09:00