‘Reclamemarkt groeit in 2026 met 8,1 procent’

De mondiale reclamemarkt groeit dit jaar met 7,4 procent tot 1.170 miljard dollar en volgend jaar met nog eens 8,1 procent. Het meeste daarvan gaan linea reacta naar Amerikaanse techreuzen. Google, Amazon en Meta hebben namelijk een gezamenlijk marktaandeel van 55,8 procent, exclusief China. Omgerekend stroomt er dit jaar 524 miljard dollar naar de kassa’s van Google, YouTube, Facebook, Instagram, Amazon en Twitch. Daar komt volgend jaar nog eens vier procent bij. In grote lijnen is het nieuwe WARC-rapport over de reclamemarkt positief. Dat is in de zin, dat adverteerders de portemonnee weer trekken om publiek te bereiken. De hand gaat van de knip, waar de media- en marketingsector van profiteert. Het zure randje eraan is, dat mondiale budgetten naar Amerika stromen en niet in de lokale economieën blijven. De twee snelst groeiende mediaformats zijn social en retailmedia. Sociale media, wereldwijd het grootste advertentiemedium, trekken een groot deel (40,6%) van de nieuwe advertentie-inkomsten aan, terwijl niet-retail search (22,2%) en retailmedia (21,5%) elk goed zijn voor ongeveer een vijfde van de groei. Ondanks de concurrentie die Google begint te ervaren van search-AI, dus diensten als: ChatGPT, Perplexity en Claude, gaat er volgend jaar toch nog tien procent meer reclamegeld die kant op. TikTok, zo stellen de Britse onderzoekers, blijft Meta en Google overtreffen en wint daarbij marktaandeel. “De advertentie-uitgaven op TikTok zullen naar verwachting gemiddeld 21,6 procent bedragen in de prognoseperiode, wat neerkomt op 11,7% van alle uitgaven aan sociale media in 2027. Dat is een stijging ten opzichte van een aandeel van 10,3% dit jaar.” Omgerekend denkt WARC dat TikTok volgend jaar 35 miljard dollar aan reclame-inkomsten vangt. Lineaire televisie vertegenwoordigt slechts 12 procent van de wereldwijde advertentie-uitgaven, een daling ten opzichte van 41 procent in 2013. Foto: Tamas Tuzes-Katai, Unsplash
emerce
26-09-2025 06:22