Albert Heijn is in Europa de eerste retailer wiens digitale medianetwerk, voor adverteerders, voldoet aan de standaarden die vorig jaar voor retailmedia werden ontwikkeld.
Door een gedeelde taal te creëren voor digitale media in de winkel, app en op de site azen de retailers op advertentiebudgetten die traditioneel worden toegewezen aan lineaire tv en out-of-home (OOH).
De gemene deler bij retailmedia is dat er vanuit een digitaal centraal systeem worden ingekocht en uitgeserveerd. In datzelfde systeem kan de adverteerder, of diens bureau, aangeven welke producten hij aan welke publieksgroepen wil tonen. Soms zelfs tegen welke prijs.
Het IAB-certificaat voor Albert Heijn geldt nog niet voor de schermen in en rondom de AH-winkels.
De certificering is een mijlpaal voor de branche.
Aan de aanloop naar de certificering deden veertien retailmedianetwerken mee. Naast Ahold Delhaize waren dat Douglas Marketing Solutions, Kingfisher, MediaMarkt en Schwarz Media (Kaufland, Lidl).
Voortbouwend op de generieke standaarden voor het ‘nieuwe’ digitale mediaformat heeft IAB Europe het programma uitgebreid met aanbieders van advertentietechnologie. “Door zowel retailers als technologieleveranciers te auditen en te certificeren, ontstaat een consistent end-to-end framework voor retailmedia, wat het vertrouwen, de transparantie en het investeringsvertrouwen in het hele ecosysteem verder versterkt.”
De samenwerking met de adtech-partners bevindt zich in de testfase. Dit stelt hen in staat het certificeringsframework te verkennen en input te leveren voorafgaand aan een volledige uitrol van Ad Tech in 2026.
emerce
26-09-2025 06:35