TikTok Shop werd eind maart in Duitsland gelanceerd en momenteel bieden meer dan 14.000 retailers er hun producten in Duitsland aan.
Ook de vraag neemt toe: het aantal bestellingen groeit met een gemiddelde stijging van 43 procent per maand. Hoe dat over de tijd is verdeeld, houdt het bedrijf in het midden.
Verder zijn er naast de duizend retailers meer dan duizend creators annex influencers die met affiliatelinks producten pushen. Dat houdt in: op hun eigen social account maken ze reclame voor producten van merken en retailers. Als dat tot een verkoop leidt, ontvangen zij een financiële kickback.
Nadere getallen geeft TikTok niet in het het Shop Report voor de Duitse markt. Het verslag is vooral bedoeld om retailers en marketingbureaus te inspireren om met het social platform aan de slag te gaan.
Dat is geen raar advies, want eerste testen van social bureau GoSpooky met TikTok Shop laten zien dat merken en hun influencers daar tot dertig procent conversieratio’s kunnen halen. Echt geld.
TikTok omschrijft zijn platform zelf als handig voor ‘discovery commerce’. Je weet ongeveer wat je zoekt en laat je met korte video’s inspireren om uiteindelijk tot een shortlist of besluit te komen. De getallen van TikTok zoekmachine verraden deze trend: het aantal zoekvragen is in een jaar tijd met 191 procent gestegen.
Zoekopdrachten naar zomerse kleding voor festivals bijvoorbeeld:
TikTok Shop bestaat in Nederland nog niet. Buitenlandse signalen wijzen erop dat het e-commercekanaal, zodra geïntroduceerd, op zijn minst merkbare impact op de markt gaat hebben.
Steeds meer adverteerders in Nederland hanteren een social first-strategie. Dat is te zien aan de groeiende omvang van dit subsegment in de totale digitale reclametaart: +18 procent naar 967 miljoen euro in 2024.
Voor meer dan de helft (56%) van de Nederlanders hangt een aankoop af van wat ze op social media voorbij zien komen. Bij GenZ is dat zelfs 89 procent.
Foto: Christian Lue, Unsplash
emerce
26-09-2025 09:44