Thuiswinkel: Mobiel e-commerce dominant, bijna leidend

Nederlandse consumenten hebben in het eerste halfjaar van 2025 ruim 17 miljard euro online uitgegeven, een procent minder dan vorig jaar. De smartphone is bíjna de dominante drager van e-commerce. Dit blijkt uit de jongste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenaankopen in Nederland. De nieuwe cijfers laten een aantal trends zien. Een daarvan is op zich niet verrassend, maar wel betekenisvol. E-commerce in Nederland zal over een jaar twee overwegend via mobiele telefoons verlopen. Nu is dat veertig procent mobiel tegenover 46 procent desktop/laptop. Maar die verhouding verandert elk jaar met drie tot procent procentpunten in het voordeel van mobile commerce. “Vooral jongeren gebruiken hun telefoon vaak voor online aankopen. Het gemiddeld besteed bedrag via de smartphone (79 euro) blijft wel lager dan via de laptop (122 euro). Consumenten gebruiken hun smartphone met name wanneer het gemiddeld aankoopbedrag betrekkelijk laag is, zoals Food/Near Food, Kleding en Schoenen & Personal Lifestyle”, zegt Paul Nijhof, interim-directeur van Thuiswinkel.org. Een andere trend is die van de áfname van e-commerce uit China. De bestedingen bij Chinese webshops daalden, van 248 miljoen naar 196 miljoen euro. Wel is het zo dat deze groep verkopers meer items (+10%) verkochten richting Nederland. Dat houdt een lager gemiddeld verkoopbedrag per transactie in. Anderhalve procent van de e-commerce-omzet in Nederland komt uit het verre oosten. Nog een opvallende verandering: het marktaandeel van iDEAL als betaalmethode daalt. Waar in het eerste halfjaar van 2024 nog 73 procent van de aankopen met iDEAL werd afgerekend, is dat 70 procent in de eerste helft van 2025. Deze daling komt door een verschuiving naar andere betaalmethoden, zoals Klarna stijgt juist. Dat steeg van drie naar vier procent, voornamelijk door toenemend gebruik bij Kleding en Schoenen & Personal lifestyle. Nederlandse consumenten hebben in het eerste halfjaar van 2025 ruim 17 miljard online uitgegeven. Dat is een procent minder dan een jaar geleden. Deze afname komt door dalende uitgaven aan diensten (-7%). De online bestedingen aan producten stijgen met drie procent. De daling in dienstenomzet komt vooral door een sterke afname bij Tickets voor Attracties en Evenementen (-16%). Het aantal online aankopen in deze categorie neemt eveneens fors af (-15%).
emerce
23-09-2025 06:45