Talpa Media claimt marktleiderschap podcastreclame

Talpa Media claimt dat ze Nederlandse grootste zijn voor reclame bij podcasts, als gevolg van een aantal exclusieve samenwerkingen met lokale podcastnetwerken. Dat komt niet uit de lucht vallen, want sinds de toevoeging van de Podimo-titels aan zijn portfolio is het bereik ruim verdubbeld. Het aantal wekelijkse luisteraars steeg met meer dan een miljoen en het aantal downloads met 2,8 miljoen. Talpa Media steeg daarom van de nummer drie- naar de nummer een-positie. Het bedrijf uit de Talpa-stal bereikt in totaal 223 titels en daarmee maandelijks de luisteraars van vier miljoen unieke downloads. Dat vertaalt zich naar een marktaandeel van 37 procent, volgens de cijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO, juli 2025). De nummer twee is NPO/STER, met 514 titels en 2,7 miljoen downloads per maand. Het aantal wekelijkse luisteraars is bij de titels die Talpa Media vertegenwoordigt ook wezenlijk groter: 2,3 miljoen versus 1 miljoen bij de NPO-titels. In het afgelopen jaar tekende Talpa deals met verscheidene podcastnetwerken om het programmatic deel van hun audiotitels te vertegenwoordigen richting adverteerders. Dat zijn onder meer: programmatic audio- en run of network-campagnes bij Dag en Nacht Media en Tonny Media, beide onderdeel van Podimo. Daarnaast: Audiohuis (Mediahuis), One Media Sales, AdsWizz voor de verkoop van audio inventory op SoundCloud en Sonos Radio in Nederland. Voor de Podimo-deal: Na de Podimo-deal: Foto: Reynier Carl, Unsplash
emerce
22-09-2025 10:52