De consumentenbeschermingsafdeling van de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) onderzoekt of Amazon en Google adverteerders mogelijk hebben misleid over de voorwaarden en prijzen van zoekadvertenties op hun platforms.
Het onderzoek richt zich onder meer op reserve pricing bij Amazon. Dat is de minimale prijs die adverteerders moeten betalen om een advertentieveiling (voor zoekadvertenties) te kunnen winnen. Er wordt nagegaan of Amazon dit duidelijk genoeg communiceerde. 
Bij Google ligt de focus op de advertentieprijzen en of prijsverhogingen zijn doorgevoerd zonder voldoende transparantie richting adverteerders.
Volgens Bloomberg komt dit onderzoek voort uit eerdere antitrustzaken en zorgen over de macht van techbedrijven in de digitale advertentiemarkt.
Adverteerders vertrouwen erop dat de advertentieprijzen en veilingvoorwaarden eerlijk en duidelijk zijn, zodat ze kunnen beoordelen of hun investering rendement oplevert. Als bedrijven achteraf meer kosten in rekening brengen of voorwaarden verbergen, ondermijnt dat het vertrouwen.
Voor Google kunnen de conclusies invloed hebben op hoe het bedrijf zijn advertentietechnologie structureert en prijstransparantie biedt. Mogelijk komen er regels voor hoe advertentieplatforms prijsmodellen en veilingmechanismen mogen inzetten.
emerce
18-09-2025 07:44