De Nederlandse consumentenbreedbandmarkt telt aan het eind van 2029 naar verwachting meer dan 8 miljoen aansluitingen. Eind 2024 waren dat er nog iets meer dan 7,6 miljoen. Dit blijkt uit de nieuwe vijfjaarsprognose van Telecompaper. Meer dan zestig procent van de huishoudens gebruikt tegen het einde van de prognoseperiode glasvezel. Het aandeel van kabel in de consumentenbreedbandmarkt is dan gekrompen tot dertig procent.
De prognose maakt deel uit van de nieuwste editie van het kwartaalrapport Dutch Consumer Broadband van Telecompaper. Hieruit blijkt dat het aantal consumentenbreedbandaansluitingen in het tweede kwartaal van 2025 met 1,4 procent op jaarbasis is gestegen tot 7,7 miljoen. Dit komt overeen met de verwachte gemiddelde jaarlijkse groei van ongeveer 1 procent voor de komende vijf jaar. Deze stijging is voornamelijk het gevolg van een toename van het aantal huishoudens in Nederland.
De omzetgroei op de consumentenmarkt voor breedband vertraagde het afgelopen jaar en bedroeg iets meer dan 4 procent in het tweede kwartaal, doordat internetproviders vanwege de lagere inflatie in Nederland kleinere prijsverhogingen doorvoerden. Telecompaper verwacht dat dit aanhoudt, met een verwachte samengestelde jaarlijkse omzetgroei (CAGR) van 2 procent over de periode van vijf jaar tot bijna EUR 3 miljard in 2029.
Hoewel de relatief hogere prijzen van particuliere glasvezelaansluitingen (FTTH) de omzet helpen verhogen naarmate het aandeel glasvezelabonnees groeit, wordt dit enigszins teniet gedaan door de lage kosten van fixed-wireless access (FWA) en recente prijsverlagingen bij kabelprovider Ziggo. Telecompaper verwacht dat FWA in 2029 meer dan 5 procent van de consumentenbreedbandaansluitingen uitmaakt. DSL zal tegen het einde van de periode een marktaandeel van slechts 3 procent hebben door uitfasering van het kopernetwerk.
emerce
18-09-2025 09:00