PostNL presenteert vandaag zijn nieuwe strategie, gericht op waardecreatie en duurzame internationale groei. Daarbij focust het bedrijf op slimmere pakketbezorging, de versnelling van internationale e-commerce via de platforms Spring en MyParcel, en op verdere innovatie en AI-toepassingen.
Vanaf 2026 breidt het bedrijf het netwerk van pakketautomaten jaarlijks uit met ruim 600 nieuwe locaties. Eind 2028 zijn er zo in totaal 3.600 automaten beschikbaar in Nederland. Samen met toonaangevende webshops werkt PostNL bovendien aan een verschuiving van next day als standaard naar best day-bezorging als slimmer alternatief. Dit jaar starten pilots waarbij consumenten extra keuzes krijgen voor een breder bezorgvenster om zo beter aan te sluiten op hun persoonlijke voorkeuren.
PostNL blijft pakketten de volgende dag bezorgen, maar stimuleert nadrukkelijk de keuze voor best day. Zo kunnen webshops en PostNL volumes slimmer spreiden en het netwerk duurzamer en effectiever benutten.
PostNL richt zich de komende jaren verder op internationale groei door zijn zogenoemde asset-light-platforms Spring en MyParcel uit te breiden naar nieuwe markten. Daarmee speelt het bedrijf in op de snelgroeiende internationale e-commercemarkt, met name in Europa, waar het al actief is met een uitgebreid netwerk van logistieke partners.
PostNL zet ook nadrukkelijker in op AI-first. AI wordt al toegepast in cruciale processen, zoals klantenservice, de PostNL-app en de sortering en routeplanning van post en pakketten. De komende jaren wordt dit verder opgeschaald voor efficiëntere processen, meer personalisatie en een betere klantbeleving. Daarnaast biedt AI nieuwe kansen om data en technologie slim te benutten, bijvoorbeeld voor producten die voortbouwen op de operationele data van PostNL. Ook ontstaan mogelijkheden voor aanvullende diensten bij bezorging, zoals oplossingen op het gebied van energie en duurzaamheid.
Tot slot blijft PostNL zich de komende jaren sterk inzetten op duurzaamheid met klimaatneutrale gebouwen en schone kilometers. Door in 2030 in de eigen operatie 90 procent minder, en in de hele keten 45 procent minder uitstoot te realiseren en koers te zetten naar net zero in 2040. Daarnaast wil PostNL een aantrekkelijke en inclusieve werkgever blijven en de betrokkenheid van medewerkers verder vergroten. Ook wil het een veilige werkomgeving bieden en daarom blijft PostNL investeren in de aanschaf en ontwikkeling van diverse machines en hulpmiddelen die het werk verlichten en de veiligheid nog verder verbeteren.
emerce
17-09-2025 07:30