‘Bigtech beïnvloedt Nederlandse parlementsverkiezingen’

Ook al, of juist doordat, de Amerikaanse techreuzen geen politieke campagnes willen draaien beïnvloeden ze de aankomende verkiezingen. “Indirect, maar wezenlijk”, legt Boudewijn de Jong van marketingbureau PINK uit Groningen uit. Hij zit spreekwoordelijk gezien op de eerste rij bij de scheve verhoudingen in het politieke discours. Het zit namelijk zo. Google, Meta en Microsoft willen geen politieke campagnes faciliteren op hun eigen platformen en via die van de uitgevers die hun adtech gebruiken. Waarom? Volgens een Europese verordening moeten ze supertransparant zijn over alle politieke uitingen die zij helpen verspreiden. Specifieker: in de vorm van reclame. ‘Organische uitingen’ (niet-betaald) zijn niet onderhevig aan de nieuwe wet. Omdat het té moeilijk is om aan de transparantievoorwaarden te voldoen, besluiten de Amerikaanse reclameplatformen zich terug te trekken en helemaal geen politieke campagnes meer te helpen draaien in Europa. Google stopt er 1 oktober mee, negen dagen voor de Europese verordening ingaat. De Jong: “Wat er gebeurt is, dat politieke partijen GenZ-doelgroepen moeilijker kunnen bereiken. Immers, de social platformen van de Amerikanen zijn niet beschikbaar voor reclamedoeleinden. Wie sociale kanalen van de lokale nieuwsmedia gebruikt, slaagt daar evenmin in.” “Partijen moeten in de aanloop naar verkiezingen hun programma’s overbrengen, maar slagen daar richting jongere groepen niet goed in. Dat schuurt met de opvattingen over democratie die wij hier hebben. Je snijdt een samenleving af van informatie en het zijn de big tech-bedrijven die op deze wijze onze verkiezingen indirect beïnvloeden.” Lokale nieuwsmedia als DPG Media en Mediahuis hebben daarom afgelopen weken techdeals gesloten met Europese leveranciers van adtech. Deze staan in elk geval toe om binnen de grenzen van de privacy- en transparantieregels doelgroepen te benaderen met politieke boodschappen. Politieke partijen kunnen hun publiek nog wel met reclames bereiken via domeinen van onder andere de Regionale Publieke Omroepen, NRC, Financieel Dagblad, DPG-partners, radio, televisie en digital outdoor.
emerce
17-09-2025 06:13