De digitale omzet van de Engelse kwaliteitskrant The Guardian is in 2024 met 22 procent gestegen tot 123 miljoen euro.
Digitale opbrengsten zijn goed voor 39 procent van de omzet.
Het mediabedrijf definieert de online activiteiten met: “Inkomsten uit lezersgerichte activiteiten waarbij
de content online wordt aangeboden, inclusief mobiel en apps. Abonnementen en bijdragen zijn de belangrijkste inkomstenstromen.”
Los hiervan kennen de Engelsen natuurlijk een inkomstenstroom uit het exploiteren van reclameruimte, zowel in de krant als op de site en in-app. Die omzet steeg met twee procent tot 74 miljoen euro en is goed voor 23 procent van de omzet.
“Een deel van de groei is te danken aan het feit dat The Guardian zich succesvol heeft aangepast aan veranderende mediaconsumptiegewoonten. Digitale inkomsten van lezers, adverteerders en andere bronnen vormen nu 72 procent van de totale inkomsten, waarbij de digitale inkomsten van lezers met 22 procent zijn gestegen. Het aantal terugkerende digitale abonnees is eveneens met meer dan 150.000 gestegen tot 1,3 miljoen.
De jaaromzet steeg met zeven procent tot 319 miljoen euro. Daarvan komt 38 procent van buiten het VK.
emerce
15-09-2025 10:55