23 procent van de Nederlandse consumenten bestelt (soms) online, voornamelijk via Albert Heijn (58%), Picnic (44%) en Jumbo (29%). 19 procent van de respondenten bestelt de boodschappen bij bol.com. Kosten en productaanbod bepalen de keuze van websupermarkt. Dat blijkt uit het Deloitte Supermarkten Consumentenonderzoek 2025.
Levering aan huis is verreweg het populairst (97%). De respondenten die fysiek of zowel fysiek als online boodschappen doen, bezoeken meestal Albert Heijn (79%), Lidl (61%) en Jumbo (56%) als fysieke winkel.
89 procent van de supermarkten biedt zelfscanmogelijkheden, een toename ten opzichte van 86 procent in 2023. 82 procent van de klanten maakt hiervan gebruik ten opzichte van 81 procent in 2023 en 2024. Consumenten maken vooral gebruik van de zelfscankassa (76%) en een zelfscanapparaat (57%). Het gebruik van de mobiele telefoon als zelfscanmethode is toegenomen van 9 procent in 2023 en 2024 naar 12 procent.
69% van de respondenten koopt wel eens levensmiddelen bij een andere winkel dan een Nederlandse (web)supermarkt, vooral bij speciaalzaken (31%), op de markt (29%), bij drogisterijen (25%), bij Action (25%) en bij HEMA (22%). De belangrijkste redenen om levensmiddelen op een andere plek te kopen dan in de supermarkt zijn de prijs, de kwaliteit en het niet beschikbaar zijn van producten. De besteding aan levensmiddelen bij Hema, Action en speciaalzaken is significant hoger dan in 2023.
emerce
12-09-2025 08:02