De omzet uit mobiele diensten in Nederland stijgt in het tweede kwartaal van 2025 met slechts 0,2 procent op jaarbasis, blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Dit volgt op twee kwartalen van lichte daling. In de eerste helft van het jaar zorgen MVNO’s (virtuele aanbieders) voor de grootste klantengroei, wat wijst op blijvende prijsgevoeligheid onder consumenten.
In het tweede kwartaal kwamen er bijna 200.000 nieuwe postpaid-simkaarten bij (exclusief M2M). MVNO’s leveren bijna de helft van deze groei. Odido’s FWA-dienst Klik&Klaar is naar schatting goed voor nog eens 30.000 nieuwe simkaarten. Bij KPN en Odido groeit het klantenbestand, terwijl Vodafone opnieuw klanten verliest, met name in de zakelijke markt.
Vodafone boekt, net als in het eerste kwartaal, de grootste omzetdaling. KPN groeit trager, terwijl Odido dankzij inflatiecorrectie de omzet met 0,4 procent verhoogt. Lagere inflatie heeft geleid tot gematigder prijsverhogingen bij alle aanbieders.
Telecompaper verwacht iets sterkere omzetgroei in de tweede helft van 2025, onder meer door aangekondigde prijsverhogingen van KPN en Vodafone vanaf oktober. De onzekere economische situatie zorgt echter waarschijnlijk voor een rem op verdere marktgroei.
emerce
12-09-2025 09:00