De Amsterdamse fintech-startup Dyme is overgenomen door RISK in een deal ter waarde van meerdere miljoenen euro’s. Met de overname wil het bedrijf achter de bekende besparingsapp zijn internationale ambities waarmaken, te beginnen met een uitrol naar de Duitse markt in 2026.
Dyme, dat sinds 2018 meer dan 600.000 Nederlanders hielp met het optimaliseren van hun vaste lasten, boekte vorig jaar voor het eerst winst na jaren van sterke groei. Het bedrijf bespaarde Nederlandse consumenten samen ruim 40 miljoen euro door middel van slimme algoritmes en een automatische opzegservice voor abonnementen.
Een gebruiker koppelt eerst zijn bankrekening aan de app, welke vervolgens de financiën analyseert. Waar mogelijk geeft hij tips voor besparingen, bijvoorbeeld voor dubbele of te dure abonnementen. Het bedrijf, dat zich nu richt op GenZ en millennials, zet ook steeds meer in op advies over verzekeringen.
Strategische match
Voor CEO Joran Iedema was de verkoop geen financiële noodzaak, maar een strategische keuze. “We zijn begonnen met een simpel punt en hebben steeds meer toegevoegd: energie, internet, en nu naar verzekeringen en complexere producten,” legt hij aan Emerce uit. “RISK maakt software en heeft veel deals met verzekeraars. Toen zij zagen hoe snel wij groeien, deden zij een bod.”
Na een formeel oriëntatieproces met meerdere gegadigden bleek RISK de beste match. De partijen werkten al samen. Toen de koper zag hoeveel tractie de besparingsapp op de markt heeft, besloten ze hun interesse tot acquisitie kenbaar te maken.
Productuitbreiding
De samenwerking moet beide partijen helpen groeien. Dyme-gebruikers krijgen toegang tot meer financiële producten via RISKs netwerk, waaronder verzekeringsadvies, polisbeheer en schademeldingen direct vanuit de app. “Via RISK kunnen we meer producten gaan aanbieden. Zij hebben veel van die producten liggen die wij gaan integreren”, aldus Iedema.
Voor RISK betekent de overname toegang tot een jonge doelgroep die het bedrijf anders moeilijk zou bereiken. Labels uit RISKs stal zijn onder meer Overstappen.nl, Leningen.nl en Hypotheek.nl. Hier doet de gebruiker zelf het vergelijkingsproces. Bij Dyme doet de app dat vóór zijn gebruiker. In die zijn is het een complementaire overname.
Duitse ambities
De internationale expansie start in het eerste kwartaal van 2026 met Duitsland, een markt die Iedema als “conservatief maar vergelijkbaar met Nederland” omschrijft. “Het is een land met veel verzekeringen en nog minder gedigitaliseerd dan Nederland. Met onze PSD2-licentie, die Europees geldt, kunnen we daar bankkoppelingen maken, net zoals hier.”
Dyme richt zich op de Duitse markt via sociale media zoals TikTok en Instagram, gericht op dezelfde doelgroep van Gen Z en millennials die het bedrijf in Nederland succesvol wist te bereiken. Van de 600.000 gebruikers die hun bankrekening hebben gekoppeld, zijn er 150.000 maandelijks actief.
Het merk Dyme en het huidige managementteam van twintig medewerkers blijven behouden. Het bedrijf ontving eerder investeringen van venture capital-partijen zoals Peak Capital. RISK heeft als aandeelhouder het Zweedse Söderberg & Partners.
De oprichters van Dyme, dat destijds een investeringsvoorstel in tv-programma Dragons Den afwees, blijven aan.
emerce
10-09-2025 06:37