Bijna 80 procent van de Nederlandse huishoudens met een televisie beschikt inmiddels over een smart-tv. Toch blijkt uit nieuw marktonderzoek van Telecompaper in samenwerking met Hypersolid, dat veel gebruikers het apparaat nog niet inzetten waarvoor het is bedoeld: als flexibel en uitbreidbaar platform.
Slechts 58 procent van de gebruikers installeert extra apps op het toestel. Daarentegen gebruikt 42 procent uitsluitend de apps die al vooraf geïnstalleerd waren. Vooral oudere kijkers laten veel functionaliteit onbenut: bij 68-plussers beperkt ruim meer dan de helft (61 %) zich tot de standaard apps, terwijl slechts 39 procent aanvullende apps gebruikt. Bij jongeren (16-24 jaar) ligt dat aandeel op 66 procent.
De smart-tv is een veelgebruikt apparaat: gemiddeld kijken mensen er 196 minuten per dag naar, en zelfs de minst actieve groep – jongeren – komt nog uit op gemiddeld 135 minuten per dag. Zodra een video langer duurt dan vijf minuten, wordt die doorgaans bekeken op het grote scherm, zoals de smart-tv.
Samsung is het meest gebruikte smart-tv merk in Nederland, met 47 procent marktaandeel. LG (20%) en Philips (16%) volgen op afstand. Sony wordt door 9 procent van de gebruikers genoemd, maar scoort opvallend goed in klantwaardering: samen met Samsung behaalt het merk de hoogste Net Promoter Score (NPS), met respectievelijk 36 en 35 punten. LG (29) en Philips (28) blijven daar duidelijk bij achter.
Netflix is de populairste app op smart-tv’s: 81 procent van de gebruikers kijkt wekelijks via deze dienst. YouTube (35%) en Videoland (36%) volgen. Jongeren tussen 16 en 24 jaar gebruiken YouTube (52%) en Disney+ (30%) veel intensiever dan oudere doelgroepen. Bij 67-plussers is het gebruik van deze platforms aanzienlijk lager: respectievelijk 28 en 7 procent. NPO Start kent slechts beperkte inzet, met uitzondering van 35-49-jarigen waar 21 procent de app wekelijks gebruikt.
emerce
09-09-2025 10:52