Google AI-resultaten worden standaard, blauwe links uit beeld

Geen blauwe links meer, maar lange doorwrochte antwoorden op zoekvragen. Dat wordt de nieuwe interface van Google. Behalve in Europa. AI-gegenereerde antwoorden nemen het over van de decennia bekende pagina’s met blauwe, klikbare hyperlinks. Dat is af te leiden uit een aantal veranderingen aan zoekmachine Google die de afgelopen maanden hebben plaatsgevonden. Eind voorjaar 2025 introduceerde Google de zoekoptie ‘AI Mode’. Gebruikers van de zoekmachine in 180 landen kregen daarmee een AI-tabblad dat antwoorden genereert op een wijze die we kennen van AI Overviews. Het verschil is dat er geen AI-samenvatting wordt gegeven, maar een volledig met AI gegenereerde pagina met antwoorden en verdiepingen. Binnenkort is deze AI-optie niet meer optioneel, maar standaard. Dat houdt in, dat de pagina met blauwe linkjes naar de sites van particulieren, wetenschappers, uitgevers, winkels en bedrijven uit beeld raakt. Ze verdwijnen niet, maar het wordt een alternatieve optie. De resultatenpagina verdwijnt en maakt plaats voor een pagina met antwoorden. Die informatie komt uit de eerste hand van Logan Kilpatrick, een medewerker van Google. Hij is daar verantwoordelijk voor de producten Google AI Studio en de Gemini API. Kortom, geen medewerker van Search maar wel eerste rij bij de AI-implementaties. Waarom Google Verandert Deze ontwikkeling is niet echt verrassend, want Google zegt zelf dat het web (het HTML-geheel met blauwe klikbare linkjes) zijn langste tijd wel gehad heeft. Het belang van het open web, zoals ze het omschrijven, neemt snel af. Die stelling was te lezen in het verweer tegen het verplicht moeten afstoten van Chrome. De regering Trump ging daarin mee en stond toe dat de techreus Android en Chrome ongewijzigd kon blijven vermarkten, met enkele verplichte hooguit symbolische gebaren naar de concurrentie. Deze ontwikkeling van resultaten- naar antwoordenpagina’s komt niet onverwacht. Het is misschien wel wat de consument verwacht. Immers, dat is hoe ChatGPT werkt. Het is hoe Perplexity werkt. Het is hoe Baidu werkt. OpenAIs ChatGPT is onderweg naar een maandelijks gebruikersaantal van een miljard. In mei 2025 verscheen een onderzoeksrapport dat het aantal impressies bij zoekmachine Google met 49 procent steeg afgelopen jaar, maar de doorklikratio daalde met dertig procent. Oorzaak: de invoering van AI Overviews, antwoorden boven de zoekresultaten. In Nederland genereert tussen de 25 en 35 procent van de keywords een AI Overview, aldus Stijn Bergmans op grond van data van zijn werkgever, marketingbureau Follo. Transactionele AI en Europa’s afwachtende rol Hoe de nieuwe Google-interface de financiën zal beïnvloeden, zal blijken uit de kwartaalcijfers die in de periode daarna volgen. Er is een stroming, gevoed door Googles PR, die stelt dat het aantal click-outs door AI-resultaten afneemt maar dat de kwaliteit van die kliks toeneemt. Kwaliteit houdt in die context in, dat de adverteerders er meer aan verdienen dan nu. Het omgekeerde kan ook waar blijken: minder click-outs uit de zoekmachine leidt tot minder reclame-inkomsten omdát er minder wordt geklikt. Behalve de interface is ook de werking van de ‘nieuwe Google’ nieuw. Deze AI-interface is transactioneel. Dat wil zeggen dat hij achter de schermen acties kan uitvoeren in opdracht van zijn gebruiker. Een zoekopdracht als ‘Zoek en boek een Indiaas restaurant in Rotterdam met een sterrenrating van 4,5 of meer’ leidt tot een voorstel en daarna, met nog één klik, een ingepland dinertje. Dit wordt populair ook wel ‘agentic AI’ genoemd. Europa staat bij Googles mondiale uitrolschema’s van AI-diensten consequent achteraan in de rij. Grote markten als Indonesië, Mexico en Brazilië kregen voorrang. De reden voor de voorzichtigheid richting Europa ligt vermoedelijk in de EU’s AI Act. Die stelt vrij duidelijke, strenge eisen aan hoe AI’s mogen worden ingezet. Deze wet geldt voor technologie van buiten de EU.
emerce
09-09-2025 06:27