Hoewel Amazon zijn Prime Day dit jaar heeft uitgebreid naar vier dagen, bleef het aantal nieuwe Prime abonnees achter bij de verwachtingen. Dat stelt Reuters op basis van interne documentatie.
In totaal registreerde Amazon 5,4 miljoen nieuwe Prime-aanmeldingen in de VS gedurende de 21-daagse periode rond het Prime Day-evenement (van 8 tot en met 11 juli). Dat zijn ongeveer 116.000 minder dan in dezelfde periode in 2024, en ongeveer 106.000 minder dan het eigen streefcijfer – een daling van zo’n 2 procent in beide gevallen.
Zelf sprak Amazon over een record aantal aanmeldingen in de 25 dagen rond Prime Day, maar gaf geen specifieke cijfers.
Tijdens het vierdaagse evenement kreeg Amazon er 1,6 miljoen nieuwe Prime-leden, bij wat 6 % boven het interne doel lag (87.000 extra aanmeldingen). Maar in de drie weken voorafgaand aan Prime Day werden slechts 3,9 miljoen nieuwe leden binnengesleept, 185.000 minder dan in dezelfde periode in 2024 en 193.000 onder de doelstelling (ongeveer 5 % lager).
Prime is strategisch zeer belangrijk voor Amazon, stelt analist Colin Sebastian (R.W. Baird). Prime-leden besteden gemiddeld veel meer dan niet0leden: in 2024 lag de jaarlijkse bestedingen in de VS op 1.170 dollar, tegenover 570 dollar voor niet-leden — bijna het dubbele.
Ondanks de tegenvallende groei in de VS, blijft Prime waardevol: in de eerste helft van 2025 leverde het $23,9 milliard aan abonnementsinkomsten op, waarmee het een belangrijke inkomstenmotor voor Amazon blijft.
emerce
05-09-2025 11:00