Het Nederlandse medialandschap krijgt er een nieuwe speler bij die belooft een hardnekkig probleem in de advertentiewereld op te lossen. WallyMatters heeft een platform dat programmatic brandingcampagnes real-time kan optimaliseren door te voorspellen welke advertenties daadwerkelijk merkwaarde opleveren.
Het Amsterdamse bedrijf van de voormalig GroupM-medewerkers Robin Bach Kolling en Michiel Lok (foto, links) richt zich op een lastig hoekje in digitale marketing. “Adverteerders investeren fors in branding, maar sturen nog te vaak op gefragmenteerde metrics,” legt Lok aan Emerce uit. “Het blijft daardoor onduidelijk welke media-inzet echt bijdraagt aan merkdoelstellingen.”
Van reactief naar proactief meten
WallyMatters onderscheidt zich door brand lift-metingen van een reactieve naar een proactieve aanpak te brengen. Waar traditionele brand lift-studies achteraf worden uitgevoerd, gebruikt het platform AI-algoritmes om vooraf te voorspellen welke impressies zullen bijdragen aan merkgroei. “We vroegen ons af of dat niet van post naar pre-bid kon”.
Het bedrijf heeft een voorspellend model ontwikkeld dat gebruik maakt van aandachtsalgoritmes en brand lift-data van partners. Door elke impressie te scoren kunnen adverteerders hun biedstrategieën aanpassen voordat campagnes live gaan. “Daardoor kunnen campagnes real-time én cross-mediaal worden geoptimaliseerd,” stelt Lok.
Achter de schermen werkt de start-up met techniek en data van derde partijen. De truc zit ‘m in de wijze waarop ze deze ontsluiten en bruikbaar maken voor merkadverteerders en hun mediabureaus.
Modulaire aanpak voor mediabureaus
WallyMatters positioneert zich bewust niet als concurrent van mediabureaus, maar als technologische uitbreiding. “We willen geen mediabureau zijn, maar een modulair verlengstuk”, verduidelijkt Lok. Het bedrijf streeft ernaar om vroeg te integreren in de planningsprocessen en een plek te verwerven in de techstack van bureaus.
Momenteel is het platform actief in programmatic display, video en connected TV. Voor dit jaar staat uitbreiding naar social media op de planning, gevolgd door digital out-of-home. De ambitie is om merken hun volledige mediamix vanuit één platform te laten aansturen.
Het bedrijf werkt samen met verschillende datapartners om hun meetinstrument te voeden, waaronder brandlift-specialisten, creatieve data-aanbieders en doelgroepspecialisten. Een van de partners is Opt Out Advertising. Dat fungeerde als bouwer. Namen van andere leveranciers houdt het bedrijf vooralsnog voor zich.
Wegvallen van cookies, tanend search
WallyMatters is vanaf vandaag beschikbaar voor adverteerders en bureaus in Nederland. Het bedrijf heeft de ambitie om komend jaar op te schalen naar andere markten. De timing lijkt gunstig: door het wegvallen van cookies en afnemend belang van search wordt branding en dus de meetbare effectiviteit ervan steeds belangrijker voor adverteerders.
De start-up heeft al eerste tests uitgevoerd met klanten, met naar eigen zeggen veelbelovende resultaten.
emerce
03-09-2025 08:10