In het tweede kwartaal van 2025 nam de online omzet van detailhandelaren toe met 5,6 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Bij winkels die uitsluitend online verkopen groeide de omzet met 9,6 procent. Bij multichannelers, detaillisten die hun producten zowel online aanbieden als via een fysieke winkel, bleef de omzet met een ontwikkeling van 0,1 procent nagenoeg gelijk.
De totale detailhandel zette in het tweede kwartaal van 2025 3,3 procent meer om dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het verkoopvolume was 1,1 procent groter. Wel gingen er gedurende het tweede kwartaal van 2025 meer detailhandelaren failliet dan een jaar eerder. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers over de detailhandel.
In het tweede kwartaal steeg de omzet van winkels in voeding en genotmiddelen met 2,8 procent vergeleken met een jaar eerder. Supermarkten (2,5 procent) en voedingsspeciaalzaken (5 procent), zoals kaaswinkels en slagerijen, haalden een hogere omzet. Dit komt door prijsstijgingen, de volumeontwikkelingen van de supermarkten (-2,1 procent) en de voedingsspeciaalzaken (0,6 procent) bleven achter. De cijfers zijn gecorrigeerd voor kalendereffecten.
Onder winkels in non-food nam de omzet met 3,5 procent toe vergeleken met het tweede kwartaal van 2024. Ook werden meer goederen verkocht (2,5 procent). Vooral winkels in recreatieartikelen, drogisterijen en doe-het-zelfwinkels zetten meer om. De omzet van winkels in consumentenelektronica was aanzienlijk lager dan een jaar eerder (-10,6 procent). Ook de omzetontwikkeling van winkels in overige huishoudartikelen (-3,1) en schoenenwinkels (-1,4) was negatief.
Foto Andrea Piacquadio (cc)
emerce
26-08-2025 06:40