China’s Baidu blijft achter bij omzetverwachtingen

De Chinese zoekgigant Baidu heeft in het tweede kwartaal de marktverwachtingen voor de omzet net niet gehaald, wat wijst op aanhoudende zwakte in de advertentiemarkt. Het bedrijf rapporteerde een totale omzet van 32,71 miljard yuan (ongeveer 4,56 miljard dollar) voor dat kwartaal, onder de consensus van 32,76 miljard yuan. De omzet uit niet-online marketing, waaronder AI, overtrof voor het eerst 10 miljard RBM. Baidu blijft inzetten op AI Cloud, en transformatie van Baidu Search met behulp van AI. Het aantal maandelijkse actieve gebruikers van de Baidu App bedroeg 735 miljoen. Baidu realiseerde verder 2,2 miljoen volledig autonome ritten met zelfrijdend vervoer (Apollo Go). Daarnaast ging het een samenwerking aan met Uber (in Azië en het Midden-Oosten) en het Amerikaanse Lyft (in Europa, startend in Duitsland en het VK). Het aantal testen werd uitgebreid in Hongkong, Dubai en Abu Dhabi. Haijian He, CFO van Baidu, licht toe: “We blijven ons inzetten voor onze AI-investeringen, met focus op het versterken van de AI-transformatie binnen het mobiele ecosysteem, het vasthouden van gezonde groeimomentum in AI Cloud en het versnellen van de wereldwijde expansie van Apollo Go. Hoewel we op korte termijn uitdagingen het hoofd moeten bieden, zijn wij ervan overtuigd dat deze strategische prioriteiten aanzienlijke waarde op de lange termijn zullen opleveren.”  
emerce
20-08-2025 11:45