De gokstop-campagne van de Kansspelautoriteit lanceert de tweede fase met een digitale strategie bestaande uit nieuwe online video’s testimonials. Persoonlijke verhalen van ‘gokstoppers’, zoals van ex-gokverslaafde Dave van der Schaaf, geven de campagne een diepere emotionele lading. Hij overwon een veertien jaar durende gokverslaving en koos voor een gokstop van 99 jaar. Creatief bureau FCB Amsterdam ontwikkelde ook deze vervolgcampagne.
De gokstop-campagne van de Kansspelautoriteit droeg eraan bij dat inmiddels meer dan 100.000 Nederlanders zich hebben geregistreerd in het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen. Wekelijks kiezen tussen de 300 en 500 mensen voor dit zelfopgelegde gokverbod, van wie de helft jonger is dan 32 jaar.
In zowel de eerste als de huidige fase zet FCB Amsterdam Artificial Intelligence (AI) in. Zo vergroot het bureau het begrip van én de grip op een doelgroep die vaak onzichtbaar en ongrijpbaar is. Het gaat om mensen met een gokprobleem en mensen die daarop een risico lopen en die doorgaans niet ontvankelijk zijn voor communicatie.
Met social media en gerichte campagnes op Google, YouTube, Meta en Snapchat bereikt de campagne de doelgroep rechtstreeks en moet gedragsverandering tot stand worden gebracht.
emerce
19-08-2025 09:00