Klarna, aanbieder van flexibele betaaloplossingen, boekte voor de vijfde achtereenvolgende maand een operationele winst en behaalde naar eigen zeggen nieuwe mijlpalen: 111 miljoen actieve klanten, 790.000 aangesloten winkels, een omzet van 823 miljoen dollar, een recordaantal op tijd betaalde aankopen en gemiddeld 1 miljoen dollar omzet per medewerker – bijna drie keer zoveel als drie jaar geleden.
In het tweede kwartaal werd een record aantal transacties op tijd of zelfs eerder betaald, terwijl de verliezen op leningen beperkt bleven tot 0,56% van de totale transactiewaarde.
Het percentage achterstallige betalingen daalde, wat laat zien dat de gebruikers van Klarna wereldwijd gezond en stabiel betaalgedrag vertonen.
Het wereldwijde percentage achterstallige betalingen op zogenoemde Pay Later-leningen daalde in het tweede kwartaal van 2025 naar 0,89 procent (tegen 1,03 procent een jaar eerder). Dit is volgens het bedrijf zelf een teken dat de maatregelen die Klarna heeft genomen effect hebben en klanten kortetermijnkrediet verantwoord gebruiken.
Het percentage achterstallige betalingen op het vaste termijnproduct daalde naar 2,23% (ten opzichte van 2,34% in Q2 2024). Dit product, bedoeld voor grotere aankopen over 6 tot 12 maanden, blijft volgens het Zweedse bedrijf stabiel presteren en wordt verder uitgerold naar nieuwe categorieën, zoals woninginrichting en huishoudelijke apparaten.
In het tweede kwartaal van 2025 boekte Klarna voor de vijfde keer op rij winst uit reguliere activiteiten. De onderliggende winst (gecorrigeerd voor eenmalige posten) kwam uit op 29 miljoen dollar, ruim 26 miljoen meer dan in het voorgaande kwartaal.
Het bruto handelsvolume steeg met 19 procent ten opzichte van een jaar eerder en zelfs met 24 procent ten opzichte van juni. De omzet groeide met 20 procent, gecorrigeerd voor wisselkoersen en andere eenmalige effecten, tegen 15 procent in het eerste kwartaal. De sterkste stijging kwam uit de VS, met een plus van 38 procent op jaarbasis.
In het afgelopen jaar kwamen er 202.000 nieuwe partners bij, mede door wereldwijde integraties met Stripe. In de VS werd Klarna de enige aanbieder van vaste termijnleningen voor Walmart via OnePay, waardoor miljoenen gebruikers toegang kregen tot Fair Financing. eBay breidde de samenwerking met Klarna uit na een introductie in Europa. In de komende tijd volgen nieuwe samenwerkingen met Worldpay, Nexi en JPMorgan Payments, die samen meer dan 5 biljoen dollar aan jaarlijkse transacties verwerken. Dat vormt een stevige basis voor verdere langetermijngroei.
In het afgelopen kwartaal startte Klarna in de VS met een proef met de verbeterde Klarna Card, die consumenten de flexibiliteit van Klarna biedt zonder de doorlopende schuld en rente van traditionele creditcards. De kaart wordt geaccepteerd bij meer dan 150 miljoen aanbieders wereldwijd.
emerce
15-08-2025 06:02