Engeland: 7% online bestellingen bezorgd bij pakketkluis

Twintig procent van de Engelse consumenten laat zijn online bestelling liever bij een pakketkluis of afhaalpunt bezorgen. Dat getal is in lijn met Nederlandse cijfers. Uit nieuw onderzoek van InPost en Retail Economics blijkt dat zeven procent van de bestellingen bij webwinkels wordt afgeleverd bij een pakketelhuis. Wel laten de ondervraagde consumenten weten dat wanneer ze eenmaal hebben kennisgemaakt met deze vorm van bezorging dat ze er graag en steeds meer gebruik van maken. Zo lang het maar wordt aangeboden door de webwinkel. Het gaat om 87 miljoen uitgaande leveringen (7% van alle online bestellingen) en 28 miljoen retouren (12% van alle online retouren) die via pakketkluizen gaan. Niet verrassend zijn het de jongere doelgroepen, GenZ en millennials, die hun pakketjes niet per se thuis willen ontvangen. Een publieke locatie bij een winkelcentrum is prima. Recent internationaal onderzoek van DHL laat zien dat Nederlanders zes procent van hun pakketjes laten afleveren bij pakketkluizen. Zeventig procent van de mensen wil het liefst zijn order aan de deur ontvangen, zeventien procent haalt af bij een winkel. Opvallend genoeg gaat elf procent van de retouren via een pakketkluis, bijna het dubbele van de hoeveelheid bezorgingen. DHL eCommerce claimt dat ze, met 30.000 locaties, het grootste netwerk van pakketkluizen in Europa hebben. Concurrent InPost heeft er 7.400. De infrastructuur voor pakketbezorging in Nederland verandert met de komst van pakketkluizen. Vorig jaar verdubbelde dat aantal bijna tot 4.883. Een andere, wellicht verrassende partij in Europa die een netwerk van wandkluizen uitrolt is Vinted. In Nederland installeren ze bijvoorbeeld kluizen in bijna alle winkelcentra van Wereldhave. Het treft voorbereidingen om onder eigen label nog eens een paar honderd pakketkluizen neer te zetten. De reden voor de interesse is simpel, legde topman Vytautas Atkočaitis van Vinted Go aan Emerce uit. “Kleding op onze marktplaats is doorgaans al goedkoop. De verzendkosten gaan daarom al snel vrij zwaar wegen in de aankoopprijs. Daarom bouwen we sinds de zomer van 2022 een eigen logistiek netwerk om handel makkelijk en betaalbaar te maken.”
emerce
13-08-2025 07:44